Amna Kunovac- Zekić : Baletni kostim kao putovanje kroz epohe

Piše: Redakcija

Amna Kunovac-Zekić jedna je od najpoznatijih bh. modnih dizajnerica. Iako je izuzetno uspješna u svom poslu, ona već 15 godina gradi jednako uspješnu karijeru u oblasti kostimografije.

Većinu baletnih kostima u Narodnom pozorištu Sarajevo osmislila je upravo Amna. Njena djela publika će moći pogledati u okviru Izložbe baletnog kostima, koja će se desiti tokom ovogodišnjeg Balet Festa Sarajevo.

– Od naše direktorice Edine Papo saznala sam da će se u okviru  Balet Festa Sarajevo organizirati Izložba baletnih kostima, a kako sam bila kostimograf velike većine baletnih premijera u Narodnom pozorištu Sarajevo, ta izložba znači i izložbu mojih radova. Veoma joj se radujem i velika mi je čast biti dio takve manifestacije i imati priliku publici na takav način pružiti uvid u moj dugogodišnji opus. Narodno pozorište već odavno smatram svojim. Osjećam se lijepo među dragim ljudima s kojima dugo sarađujem. Divno je u toj atmosferi praviti izložbu. Postavku čine izabrani kostimi iz različitih baletnih predstava, mojih skica, ali i  fotografija na kojima se može vidjeti kostim u pravom svjetlu, u svojoj funkciji i uokviren momentom na sceni.

Paralelni životi

 Amna se sjeća kad je nastao i njen prvi pozorišni kostim. Godina je 1997.,a predstava na Akademiji scenskih umjetnosti. Bili su to divni dani.

– Pozvao me Branko Vekić. Sjećam se da su u toj predstavi kao studenti glumili sada već poznati i priznati bh. glumci. Bio je to za mene ulazak u čaroliju, koja će na moju radost trajati godinama.

Danas, nakon godina projekata i kolekcija, termina, revija i premijera kaže da su to njena dva svijeta- moda i kostimografija.

– One kod mene žive paralelne živote. Svaka ima svoje zakonitosti i pruža različita zadovoljstva. Isto tako ima i svoje težine, iskušenja i prepreke. Kada kreiram modne kolekcije, nemam nikakvih ograničenja, osim mašte i ta sloboda je neprocjenjiva, ali zato imam komercijalni efekt, kao nešto što na kraju određuje uspješnost mog rada. Prilikom stvaranja kostimografije za određenu predstavu u startu imate viziju reditelja i koreografa, u koju morate da uklopite svoje ideje uz scenografiju i njene boje, elemente i stil, uz budžet i mogućnost realizacije. Kod baleta je to posebna priča zbog zahtjevnosti pokreta. Mnogo je elemenata o kojima morate brinuti, a ipak dati svoj pečat. Tu, također, upoznajete uvijek nove saradnike, kreativce, što je predivno – priča Amna, potcrtavajući da, ako kod timskog rada jedan segment nije dobar, ni cjelina ne štima.

– Tad ničiji rad neće doći do izražaja – to je rizik koji svi autori u predstavi nose. Premijera je poseban trenutak i osim samog stvaralačkog momenta, koji je u biti isti, to je možda nešto što je veoma slično osjećaju koji imam prilikom prezentiranja javnosti moje modne kolekcije. Moram spomenuti i divne aure koje okružuju oba svijeta, i modni i pozorišni, koje su različite, ali ih ja jednako volim.

Proces nastanka kostima ovisi od njihovom broju i zahtjevnosti, zamisli reditelja ili koreografa, broja saradnika koji rade na njihovoj izradi. Nekada od prvih razgovora do premijere prođe nekoliko mjeseci, a nekada se opet sve završi kroz dvije ili tri sedmice…

– U međuvremenu se istražuje, radi na ideji, što je u principu najuzbudljiviji, ali i najteži dio. Izrađuju se skice i traže adekvatne tkanine. Kada se prezentira kostimografsko rješenje, skice usvoje, kreće se u nabavku potrebnog materijala i počinje izrada, šivanje ili nabavka kostima i probe. Izrađuju se i nabavljaju dodatni dijelovi kostima poput obuće, kapa, rukavica, nakita, torbi, i drugo. Obavljaju se kreativni dogovori s pozorišnim šminkerima, maskerima i frizerima. Najvažniji moment procesa izrade kostimografije je kostimska proba, gdje se na sceni usvaja ili odbacuje kostim, te dogovara o svakom detalju i eventualnim korekcijama. Slijede generalne probe i konačna katarza na premijeri.

Kaže da je do sada bilo mnogo zanimljivih kostima koje je najpravila, ali izdvaja „Mare nostrum”.

– Bila je to divna saradnja s koreografom Davidom Bombana, a onda drugačiji i moderan pokret na sceni, uigrani baletani i balerine, divna muzika, funkcionalna scenografija i nadam se, adekvatan kostim. Moram izdvojiti saradnju na nekoliko projekata s koreografom Vasiljom Medvedevim, a posebno kostimografiju za njegovu „Damu s kamelijama”. Predivna romantična priča koja me je još davno očarala i uživala sam za nju osmišljavati kostime. „Margaritini” kostimi su mi sigurno među najdražim, ali isto tako i recimo kostimi žaba iz „Palčice”, lutki iz „Coppelie”, kostim kralja iz „Katarine – bosanske kraljice”, kostimi ansambla iz „Simhe”, glavne muške i ženske uloge iz predstave „Plavo” i drugi.

Inspiracija je najčudnovatija i najnepredvidljivija stvar. Nekada dolazi tek nakon dugog istraživanja epohe, stila, a nekada dok se vozim kroz grad, ili ležim zatvorenih očiju ili nakon razgovora s nekim. Ustvari, sve me može inspirisati, kao i svakog kreativca.

Borba za opstanak

Naglašava da joj je teško gledati kako se balet bori da opstane u gradu, ali i državi i da je dio cijele priče o odnosu prema kulturi uopće uz zatvorene muzeje, galerije i pozorišta koja su već duže vremena na rubu egzistencije.

– Kultura nam, nažalost, propada. Čini se da nikoga nije previše briga za to, a trebali bismo biti u panici. Onda nije ni čudo što se sve manje mladih ljudi, a vjerovatno i njihovih roditelja, odlučuje na izbor tog zanimanja. Radeći s Baletnim ansamblom NPS, divim im se svaki put na energiji, trudu i želji da pred publiku iznesu nešto novo, da ih barem na sat-dva odvedu u svoj čarobni svijet. A posebno se divim Edini Papo koja sve to organizira godinama i stalno nalazi načina da dovede nove kreativce iz svijeta, da omogući svojoj baletnoj trupi da napreduju i rade zanimljive projekte, a publici da uživa u ovoj divnoj umjetnosti, uprkos svemu.

Dani Balet Festa Sarajevo počinju 19. septembra, pa je i Amna uzbuđena što će publici ponovo prezentirati nešto novo u čemu će i ona istinski uživati…

– Balet Fest je divna i jedinstvena prilika da pogledam baletne predstave iz drugih zemalja, da se družim s dragim ljudima i upoznam nove. Uz sve to radim i na svojoj novoj zimskoj kolekciji, uz stalnu saradnju s Udruženjem „Modiko”. Rezultate ćete uskoro imati priliku da pogledate – kaže na kraju Amna Kunovac-Zekić.

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti