Na prvi pogled: Sekunde koje život ili tugu znače

Piše: Redakcija

Bezbroj studija napravljeno je o temi „prva impresija” i sve, baš sve saglasne su u jednom. Prva impresija o drugoj osobi je apsolutno ključna kada je riječ o budućem stavu jedne individue prema drugoj. Prevedeno na jezik običnog smrtnika, to znači da će budući poslodavac odlučiti o vašoj aplikaciji još u trenutku dok niste izgovorili niti riječ, možda u momentu kada ste se pojavili na vratima i koračali prema stolici na sredini kancelarije vašeg budućeg šefa. Je li to dobro, pravedno i pošteno? Možda nije, no to je realnost na koju se treba naviknuti.

– Mi knjigu cijenimo prema njenim koricama, i tu nema pomoći. Uz neki trud, to se može prebroditi do neke tačke, ali mi smo neprekidno pod pritiskom da sami sebe popravljamo… Čim jedna osoba vidi drugu osobu – utisak je formiran. Ovo se dešava tako brzo, u samo djeliću sekunde. Ono što vidimo može dominirati nad onim što znamo – kaže Nicolas Rule, profesor psihologije s Univerziteta u Torontu.

Jasno je da je prva impresija vrlo važna, ali koliko, zapravo, treba vremena da se frmira stav o nepoznatoj osobi koju smo tek upoznali. Neki autori tvrde da je potrebna sekunda ili dvije, neki daju vremena čak do sedam sekundi. Ipak, druge ozbiljne studije ukazuju da jedni druge prosuđujemo nevjerovatno brzim vremenskim intervalima. Tako je na uglednom Univerzitetu Princeton tokom 2006. proveden niz povezanih eksperimenta koji su imali cilj da utvrde koliko nam, zapravo, treba da steknemo utisak o drugima.

– Ljudi često vuku zaključke iz facijalne pojave drugih ljudi. Mi smo istražili minimalne uvjete pod kojima ljudi donose takve zaključke. Tokom pet eksperimenata, od kojih se svaki fokusirao na specifičnu kategoriju, manipulirali smo izlažući participante njima nepoznatim licima. Procjene napravljene nakon izlaganja od 100 milisekundi visoko su se podudarale s procjenama napravljenim u okolnostima kad vrijeme nije bilo ograničavajući faktor, što govori da je vrijeme od 100 ms bilo dovoljno da se formira stav o nekome. Ustvari, za sve kategrije koje smo ocjenjivali – atraktivnost, dopadljivost, povjerljivost, kompetentnost i agresivnost – povećano vrijeme prosuđivanja nije značajno promijenilo korelacije – stoji u studiji s Princetona.
Dakle, realnost je takva da nas drugi procjenuju u toku jedne stotinke ili možda čak i manje. Jedna studija kaže da žene procjenuju seksualnu atraktivnost i potentnost muškarca u 50 milisekundi. Veličina nosa, oblik brade, veličina očiju, jagodice, te, prije svega, oblik šake i veličina pojedinih prstiju mogu ženama neverbalno reći kakav je muškarac u krevetu i šta mu je od muškosti priroda podarila. Drugi nas mogu vrlo procijeniti i kada je riječ o našem društvenom statusu. O njemu govore naša odjeća, naše cipele, naše naočale i u današnje vrijeme mobiteli. Na prvi pogled, i to u toku dvadesetog dijela sekunde neko može procijeniti jesmo li gay ili nismo. Naša koža, naša kosa, oči i zubi govore o našem zdravlju. Naši pokreti, način kako hodamo i kako gestikuliramo govore o tome jesmo li avanturističkog duha i jesmo li potencijalni lideri i koliko smo dominantni.
Zbog čega druge procjenujemo u djeliću sekunde, nije poznato. Moguće da se odgovor na ovo pitanje krije u dobu evolucije, u vrijeme kada su naši preci živjeli u savani, kada je u najkraćem momentu trebalo prepoznati da je drugi primat član našeg plemena ili neprijateljski uljez. Pogrešna procjena mogla je biti kobna i danas u doba pametnih telefona i Facebooka, nismo se, izgleda, oslobodili navika stečenih u visokoj afričkoj travi od prije nekoliko stotina hiljada godina.

Brad Pitt: Sexy prljavko

Zamislite situaciju u kojoj se na vratima vašeg stana pojavljuje Brad Pitt i moli vas za posudbu 100 KM, koje će, naravno, vratiti? Zamislite situaciju u kojoj u mrkloj noći vozite po pustoj cesti i pored puta neko stopira, a taj neko je Brad Pitt. Stavite se u ulogu poslodavca koji očajnički treba nove radnike i na razgovoru za posao kao kandidat se pojavi i Brad Pitt. Bilo da ste muškarac ili žena, u sve tri situacije ćete „presuditi” u korist ove super zvijezde za kojim žene svih generacija luduju, a muškarci mu se ili dive ili mu pomalo zavide.
– Kada vidite jednu osobu, da li se samo koncentrirate na njen izgled. To je svakako samo prvi utisak. Ipak, postoje i one druge osobe koje vama ne zapadnu za oko momentalno, ali vi s njima razgovarate i oni za vas kasnije postanu naljepša stvar na svijetu. Najveći glumci nisu ono što biste nazvali prelijepim seks-simbolima.
Brad Pitt je osoba koju bi svako poželio kao kolegu, kao komšiju, kao saputnika u autu ili na putovanju ili kao osobu koja upravo prolazi kroz ulicu. Brad Pitt je osoba koja bez rezerve osvaja na prvu i može dobiti šta god poželi, bilo kada i bilo gdje, no i ovdje postoji jedna druga, ali tamnija strana priče. Oni koji pobliže poznaju ovog glumca tvrde da Brad Pitt slabo vodi računa o svojoj higijeni, te da se na snimanjima ponekad od specifičnog zadaha ovom glumcu ne može prići. Tako tvrde holivudski tabloidni portali koji „miris” Brada Pitta uspoređuju s mirisom pokvarenog mesa. Također, dame koje luduju za osmijehom najvećeg filmskog ljepotana današnjice, trebaju znati da taj osmijeh i nije pravi nego je plod vještih ruku stomatologa. Vjerovatno zbog loše higijene usta u mladosti, Brad Pitt ima prirodno loše zube, što su producenti iskoristili u filmu „Klub boraca”, kada je glumac skinuo krunice i glumio sa svojom „pravim zubima”.
Slučaj Brada Pitta školski je primjer fenomena naziva halo-efekt, pojave da jednu osobu ocjenjujemo prema jednoj ili dvije osobine koje prve primijetimo kod te osobe ili sagovornika. Halo-efekt nas može odvesti na pravi put i zahvaljujući njemu možemo odlučiti da li osobi ispred nas dati povjerenje, ali može biti krivac i za pogrešne procjene zbog kojih ćemo se kajati godinama.

Učite od Clintona

Ako postoji čovjek koji je apsolutni šampion neverbalne komunikacije i čovjek koji „na prvi loptu” može osvojiti bilo koga, onda je to Bill Clinton, šarmantni američki bivši predsjednik, i danas gotovo jednako popularan kao i kada je bio stanovnik Bijele kuće. U čemu je tajna njegovog pristupa drugim ljudima?

– Svi koji sretnu Clintona kažu istu stvar. On vas gleda direktno u oči. On je apsolutno tu i apsolutno je posvećen… On je osoba koja vas obuzima osjećajem da ste baš vi jedina osoba na svijetu. Vi dobivate 100 posto njegove pažnje u tom momentu. To je zadivljujući talent i divna karakterna osobina – kaže američki stračnjak za golf, David Feherty.

Clinton ima jedinstven pristup, bilo gdje da dođe. On se rukuje sa svima u grupi, svakoga pogleda u oči i sa svakom osobom provede nekoliko sekundi, pitajući uzgred pitanje ili dva. To je izgleda njegova tajna i recept za najpoželjnijeg i najupečatljivijeg govornika na svijetu.

Nabaci osmijeh i briga te…

Znajući da je prva impresija u očima drugih i važnih osoba, poput poslodavaca na razgovoru za posao, od krucijalne važnosti je biti u elementu i dati sve od sebe kada sekunda odluke dođe na svoje. Ništa ne smije biti prepušteno slučaju, ni kada je riječ o verbalnoj ni neverbalnoj komunikaciji. Pretvaranje smotanih, nespretnih, bezličnih ljudi u osobe koje dominiraju, koje mase slijede i koje su sposobne Eskimima prodati led, a Arapima pijesak, postao je veliki biznis, naročito u Americi, zemlji koja voli velike stvari i lijepe, snažne ljude. Zato se organiziraju seminari, prodaju knjige i dijele savjeti o tome kako napraviti odličan prvi utisak, kada su drugi ljudi u pitanju. Evo nekoliko zanimljivih savjeta kako „dobiti” ljude na prvu, a savjete nudi ugledni “Forbes”:

– Prilagodite svoj stav vremenu i mjestu gdje dolazite
– Ispravite svoje držanje
– Nasmiješite se
– Gledajte ljude u oči
– Podignite vaše obrve
– Rukujte se
– Lagano se nagnite naprijed

Autistični spektar i tuga pregolema

Ne zna se šta je uzrok autizma, no zna se da su osobe iz autističnog spektra fiziološki sasvim uredu, te da su normalne ili visoke inteligencije. One dominiraju svijetom informacionih tehnologija, a ima ih i u umjetnosti (Bill Gates, Steve Jobs, Steven Spielberg). No, autistični ljudi rijetko imaju prijatelje, teže ulaze u muško-ženske veze i teško dolaze do zaposlenja. Ovi ljudi imaju pogled koji pomalo „luta”, ne mogu sagovornika gledati u oči, ne mogu se nasmijeti, imaju loš govor tijela te, nažalost, loše ispadaju u očima poslodavaca koji ih vide kao nezainteresirane za posao i nedovoljno dobre buduće uposlenike.

Slavni o fenomenu “prvog utiska”: 

„Šarm je bila šema kako bismo od stranca napravili dragu osobu kojoj se momentalno može vjerovati, bez obzira šta je šarmer imao na umu” – Kurt Vonnegut u romanu „Doručak šampiona”

„Na prvi pogled, njegovo ponašanje nije nešto što će vas oduševiti. I on kao osoba teško da se može nazvati ‘prijatnim’ sve dok ne vidite izraz njegovih očiju, onih koje su neobično dobre, te slatkost njegovog lica, to je, naprosto, ono što mora da se primijeti”, – Jane Austen u romanu „Razum i osjećaji”

“Za mene je prvi utisak – sve. Ja vjerujem svojim instinktima. Ne želim se zamarati psihologijom” – Billy Zane

“Najčudniji dio kada ste poznati jeste da vi uopće kod ljudi ne pravite prvi utisak. Svi imaju utisak o vama i prije nego što vas upoznaju”  – Kristen Stewart

“Sve što radim u životu je vrlo instinktivno i na mah. Ako me nešto privuče, to je to. Ako sam prema nečemu rezerviran, to ne uzimam dok se ne riješi. Prvo moj prvi utisak i onda sve ostalo” – Andy Garcia

Zanimljivo
Na prvi pogled i za manje od jedne sekunde ljudi oko vas otkrivaju da li ste dobrog materijalnog statusa, da li ste zdravi, da li ste uspješni, hrabri, promiskuitetni, da li ste gay ili ne, jeste li pametni i dobro obrazovani, da li ste dominantni ili ne, te da li vam se može vjerovati

Ljudi mnogo brže prihvataju osobe skladnih crta lica, vesele i nasmiješene osobe, nego osobe koje su zatvorena u sebe i koje izgledaju kao da nešto kriju

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti