Dijana Majstorović: Avion u ženinim rukama

Piše: Redakcija

Let avionom najsigurnija je, najudobnija i najbrža opcija za putovanje na iole duže destinacije. Putovanje do ne tako dalekog Zagreba automobilom traje duže od šest sati, let avionom do ovog grada traje manje od pola sata. BiH nije tako velika i važna zemlja u globalnim okvirima, no njeno nebo jeste, te iznad naših glava svakodnevno prolaze avioni iz cijelog svijeta. Za njihov siguran prolazak brine se državna agencija BHANSA i njeni kontrolori letenja, vrsni profesionalci, koji ne smiju dopustiti grešku u svom radu. Ovaj posao spada u najstresnije, najuzbudljivije, ali i najbolje plaćene poslove današnjice. O tome smo razgovarali s Dijanom Majstorović, kontrolorkom leta

 Kontrola, kraljevstvo za kontrolu

Šarmantna dama Dijana Majstorović (31) na radno mjesto dolazi u staklenu zgradu pored Banjalučkog aerodroma u mjestu Mahovljani kod Laktaša. Njena radna soba je velika, puna opreme, neobično velikih monitora i druge elektronike, kakvu obični građani nemaju priliku vidjeti. U sali je radno, ali tiho i toplo uprkos klimatizaciji. Sam ulaz u ovu neobičnu zgradu s velikim tornjem, koji dominira ovim krajem, nije jednostavan, kontrole su stroge i detaljne. To govori koliko je posao koji se obavlja u ovoj zgradi važan i poseban, te koliko su važni ljudi koji ovdje rade jedan od najodgovornijih poslova u modernom svijetu. Iz ove staklene zgrade, na čijoj fasadi piše BHANSA, odnosno Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi, upravlja se letovima i avionima koji iz cijelog svijeta prolaze nebom iznad BiH. Taj odgovorni posao već godinama obavlja Banjalučanka Dijana Majstorović zaposlena na mjestu šefice smjene kontrole letenja u agenciji BHANSA.

– Prije trinaest godina sam počela s kontrolom letenja, to je bilo odmah nakon završetka srednje škole. Tada je Republika Srpska raspisala konkurs za primanje novih prilaznih i toranjskih kontrolora. Pošto sam otprilike znala o čemu je riječ, prijavila sam se i završila obuku. Prvo sam bila toranjski kontrolor, potom prilazni i nakon nekoliko godina postala oblasni kontrolor letenja – kaže Dijana.

Posao kontrolora letenja većina nas poznaje iz američkih filmova, gdje se ovo zanimanje ili prikazuje kao suviše komplicirano i naporno ili se na drugoj strani pretjerano glorificira ili romantizira. Filmovi su jedno, posao kontrolora leta u stvarnosti je nešto drugo.

– Posao sam zamišljala mnogo komplikovanije nego što, zapravo, jeste. Kada se nauče neke osnovne stvari i principi kojih se morate pridržavati u svakom trenutku, to stvarno nije teško, plus što su nam se danas razvili sistemi, tako da sam računar već pomaže kontroloru. Mnogo je jednostavnije nego što je to bilo ranije – kaže Dijana.

Prva asocijacija na posao kontrolora letenja jeste rad u aerodromskom kontrolnom tornju, uz pogled na aerodromsku pistu i avione koje slijeću i uzlijeću. I Dijana se rado sjeća te “romatike”, koja je u početku bila dio njenog radnog mjesta.

– Raditi u kontrolnom tornju je vrlo lijepo. Iskreno, možda sada pomalo žalim za tim tornjem, jer tu nekako imate kontakt. Vidite te avione koji slijeću i polijeću. Kada radite u sali, vi samo imate nekakve kvadratiće koji se pomjeraju na ekranu, imate sve podatke o avionima, ali nemate pravi osjećaj da vidite avion kada slijeće i polijeće. Svi ti tornjevi su jednostavno posebni. Kada vidite sav taj prostor oko sebe, sve imate kao na dlanu. Vidite šta radite ako ste nekom dali odobrenje za slijetanje, vidite avion kako slijeće. Ovde u sali, sve te radnje vidite samo na monitoru – kaže ona.
Uz dobro zaradu, i radno mjesto okruženo tehnologijom, jedna od najvažnijih i najbolnijih asocijacija za posao kontrolora letenja jeste stres. Na radnom mjestu gdje niti jedan dan nije isti i gdje znate da od vas zavise stotine života, stres je neizbježan. Zbog toga radni vijek kontrolora letenja ne traje dugo. Ovaj posao ne trpi greške. U slučaju eventualne tragedije, “popravnog” jednostavno nema.

– Ovo je jedno od tri najstresnija zanimanja na svijetu, ali kontrolori mladi počnu da se bave tim poslom, tako da nauče da to kontrolišu, s tim da ni radni vijek jednog kontrolora nije dugačak. Nakon što pređete četrdesetu, već dolazi do smjene generacija, dolaze mlađi ljudi, a ovi drugi se uglavnom povlače na neke druge poslove. Generalno, u ovom poslu najveći izazov je da sve držite pod kontrolom, da se ne podvuče nikakva greška, od vremenske situacije, da toga da pratite svaki avion, da vidite ko je, šta je, kojom brzinom leti i slično – kaže naša sagovornica.

 Timski rad

Da bi se uopće radilo kao kontrolor letenja, potrebno je ispuniti nekoliko zahtjeva, te, prije svega, biti fizički zdrav i sposoban psihički podnijeti veliku količinu stresa na ovom radnom mjestu. Dobar kontrolor letenja mora imatu urođenu sposobnost za timski rad, spremnost na kritiku, ali i pohvalu kako od nadređenih, tako i od posada kojima on upravlja, sposobnost donošenja odluka u trenutku. U slučaju da donese pogrešnu odluku, kontrolor leta trebao bi znati da je izmijeni u svakom trenutku. Radni dan u oblasnoj kontroli letenja nije isto kao u kompanijama koje se bavi administrativnim poslovima.

– Dolazite na posao, tu se prijavljujete šefu da ste došli, da ste spremni za rad, dobijete dnevni raspored. Vidite od koliko do koliko vi radite, kada imate pauze. Morate doći naspavani i odmorni. Kada sjednete da radite, upoznajete se sa stanjem, kolega koji je prije vas sjedio tu upoznaje vas s vremenskom situacijom, da li ima nekih obilaženja, turbulencija, upoznaje vas s kompletnom saobraćajnom situacijom koju u tom trenutku imate. Ta primopredaja traje nekih pet minuta, da biste vi upratili sve i uhvatili sve konce “ko – gdje”. Potom se vi uključujete, sjedate, nastavljate raditi tu gdje je kolega stao i tako se po cijeli dan smjenjujemo, jedni za drugima. Kada imate pauzu, služi da se odmorite, da ručate, kako ko želi. U suštini radimo dva sata, jedan sat odmaramo. Tako naš dan otprilike izgleda – objašnjava Dijana.

I Dijana se imala priliku naći u situacijama gdje ljudima mora objašnjavati čime se ona to tačno bavi i kako izgledaju njen posao, radni dan i mjesto na kojem radi.

– Mnogo ljudi ne zna šta tačno podrazumijeva i šta znači posao kontrolora leta. Ipak, svima njima to zvuči suviše egzotično i zanimljivo, tako da svi pozitivno reaguju na to. Preporučila bih ljudima da se svakako bave ovim poslom. Samo što ste mlađi, to je bolje za vas. Bolje ćete se nositi sa svim tim školovanjima koje nosi ovaj posao. Jednom kada počnete ovaj posao, vi sve do penzije svake godine imate osvježenje znanja, nova školovanja, jer kako se razvija tehnologija, tako i vi morate da idete ukorak s njom – kaže Dijana.

Kontrolor letenja je jedno od najstresnijih, ali i najplaćenijih zanimanja u svijetu. U pojedinim zemljama, poput Španije, kontrolori letenja zarađuju više od milion eura godišnje. Čak i u ne tako bogatoj BiH, zanimanje kontrolora letenja je jedna od najbolje plaćenih profesija, a oni koji se bave ovim poslom mjesečno zarađuju od 2.000 do čak 6.000 KM. No, odgovornost u ovom poslu je ogromna, jer je riječ o ljudskim životima koji su u rukama kontrolora. Život nema cijenu, to je jedna od rijekih univerzalnih istina koja važi za sve vremena, sve zemlje i sve profesije.

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti