Hidžab i gotika: Zakopčana do grla ili s dekolteom, žena mora biti poštovana!

Piše: Emina Idrizović

Zajednička modna kreacija Novopazarke Selme Mekić i Beograđanke Maje Krsmanović (Foto: Emir Mehović)

Moje slikanje s hidžabom bilo je i podrška tim ženama, a ujedno i veliki omaž mojoj muzi Maleficent.  Upravo je Selma jedna od predstavnica žena koje nose hidžab, a toliko je svestrana, kaže Maja. Najbitnije je da znate da iznesete to što obučete. Nije do haljine, do žene je. Mladim djevojkama treba razbiti kompleks niže vrijednosti i pokazati da nije bitna cijena haljine, ističe Selma

 

Novopazarka Selma Mekić, islamska pedagoginja, kaligrafkinja i modna dizajnerica, i Beograđanka Maja Krsmanović, također regionalno poznata i priznata modna dizajnerica, saradnju su počele putem društvenih mreža. Fotografije i modni editorijal koji su objavile očarao je sve.  Krsmanović je dizajnerica tekstila i odjeće i, kako je za „Azru“ sa smiješkom kazala, slobodna  je i da traži muža.Ove dvije mlade dame, osim ljubavi prema dizajnu, veže i Novi Pazar, gdje je Selma rođena, a Majin otac je rođeni Novopazarac. No, djevojke su se upoznale tek tokom ovog ljeta, kada je  Selma predložila Maji da urade fotografije u njihovim kreacijama.

– A, pošto je meni tata iz Novog Pazara i tamo imam mnogo rodbine, oduševljeno sam prihvatila poziv tako da sam, osim posjete rođacima, imala razlog više da dođem u Novi Pazar – kaže Maja, dok Selma dodaje kako su vrlo brzo „kliknule“ i kao prijateljice i kao dizajnerice.

– Predložila sam da napravimo zajednički modni editorijal u Novom Pazaru i samim tim pokažemo da među nama apsolutno ne postoji nikakvo rivalstvo. Uspjele smo ostaviti pozitivan utisak – dodaje Selma.

U čemu se najviše ogleda vaša saradnja?

Maja: Želja nam je bila da kroz modni editorijal prikažemo kako se međusobno dopunjujemo. Prvenstveno na polju dizajna, a onda i kroz naše personalitije. Smatram da smo to uspješno odradile, tako su bar “kritike” do sada pokazale.

Selma: Ovo je prvi put da sarađujemo, ali ne i posljednji. Sljedeći zajednički modni editorijal će biti najvjerovatnije u Beogradu, ako Bog da, čim se ukaže pogodna prilika za to.

Maja Krsmanović iza sebe već ima mnoge revije, kreacije za koje se čulo u svijetu. Koje su najznačajnije?

Maja: Kad je riječ o modnim revijama, osim Srbije, izlagala sam u Hrvatskoj i na Fashion Weeku u Budimpešti, u Mađarskoj. U svijetu se čulo za moje odjevne predmete koje su ponijele neke od misica iz Srbije, kao i iz Crne Gore. Međutim, najznačajnije su one koje je ponijela moja sestra, model Bojana Krsmanović. Kreacije je nosila na promociji, odnosno gala večeri povodom njenog fotografiranja za prestižni američki časopis “Sports Illustrated” 2016. godine u Miamiju, a isto je ponovljeno i godinu kasnije u Houstonu. Također, prošle godine je nosila na tradicionalnoj „amfAR” gala večeri, što je veliki događaj Američke fondacije za istraživanje i liječenje AIDS-a (amfAR). O toj haljini je zaista veliki broj stranih medija pisao, što mi je posebno drago, jer ne samo sto sam je ja sašila, nego sam izvela mnogo ručnog rada na njoj. Posljednji put je Boba nosila moju kreaciju krajem prošlog mjeseca na gala večeri na Capriju, s tim što je ta haljina rađena za brend “Maya & Bo”, koji smo nedavno zajedno osnovale.

 Čime su inspirirani Vaši radovi i šta dominira u njima?

Maja: Već dugo godina inspirisana sam kostimom epohe. Počevši od kasnog srednjeg vijeka, preko renesanse, baroka, rokokoa i početka 19. vijeka. Izdvojla bih još i savremenu gotiku.

Selma: Moje kreacije su specifične po kaligrafskom dizajnu, tako da ne mogu da zamislim nijedan odjevni predmet bez tog “pečata”, to je ono što čini moje kreacije prepoznatljivim.

U čemu je specifičnost ovih novih kreacija?

Maja: Inspirisana kostimom epohe i jednim od perioda, meni je srednji vijek bio inspiracija za naš modni editorijal. Od 11. do 14. vijeka žene su na dvorima u Engleskoj, Njemačkoj i ostalim zemljama nosile komad odjeće koji im je pokrivao glavu, vrat, lice s obje strane i bradu. Na taj isti način su prikazane junakinje Disneyevih crtića, a to su vila Maleficent (Grdana) iz “Uspavane ljepotice” kao i zla maćeha iz “Snježane i 7 patuljaka”. Ja njih, a posebno Maleficent, mogu slobodno nazvati mojim muzama. Osim navedenog, inspiracija mi je bila i hidžab, koji je gotovo identičan tom srednjovjekovnom odjevnom predmetu.

Znam da se mnoge žene koje nose hidžab nose s predrasudama o tome da se one “pokoravaju” muževima, očevima, da nemaju pravo na svoje mišljenje, čak i obrazovanje i sl. Moje slikanje sa hidžabom bilo je na neki način i podrška tim ženama, a s druge strane, veliki omaž mojoj muzi Maleficent. Upravo je Selma, nije što je moja (smijeh), jedna od predstavnica žena koje nose hidžab, a toliko je svestrana. Obrazovana, elokventna i nadasve toliko svoja da to zalazi u ekscentričnost, koju ja kao umjetnik izuzetno volim. Kaže se: “Odijelo ne čini čovjeka, ali mnogo o njemu govori”. Po meni je to mač s dvije oštrice. Kroz odjeću ne možemo da izrazimo mnogo toga. Obrazovanje, informisanost, stavove, odnose prema ljudima… Zbog toga ne podnosim etiketiranje osoba, pogotovo žena od muškaraca samo na osnovu odjeće. Nažalost, to je svakodnevica.

Bilo da je zakopčana do grla ili ima duboki dekolte, žena mora biti identično tretirana, poštovana, cijenjena. Moja direktna poruka muškarcima je da razmisle o ovome.

U modnom editorijalu smo nosile haljine mog novog brenda “Maya & Bo”, marame Selminog dizajna, kao i predivan prsluk/haljinu koji je dizajnirala, aksesoare (coker ogrlicu, narukvice i broš mašnu) mog “Mysticalby Maja Krsmanovic” brenda.  Također smo iskoristile i sakoe koji su naše privatno vlasništvo i tako smo dobile vrhunski stajling.

Selma: Specifičnost i poenta naših zajedničkih kreacija je to što smo upotpunile jedna drugu, s obzirom na to da su nam stilovi potpuno različiti. Maja je inspirisana epohom i gotikom, dok sam ja inspirisana arapskom kaligrafijom, koja je glavna umjetnost u povijesti islama.

Koliko današnje žene, posebno na našim prostorima, prate modu i svjetske trendove. Šta prije biraju: ono u čemu se najprijatnije osjećaju ili, pak, pribjegavaju više onome što nije „za svaki dan“?

Maja: Izuzetno prate. Po meni i previše. Kad kažem previše, mislim na uniformisanost, jednoličnost, nedefinisanost. Savremena tekstilno-modna industrija je previše okrenuta ka “Fast Fashionu”. Između dvije osnove kolekcije, a to su proljeće-ljeto i jesen-zima, modne kuće širom svijeta izbacuju “međukolekcije”. Pritom se često dešava i da ih naknadno dopunjuju novim modelima odjevnih komada za koje smatraju da će biti pun pogodak na tržištu. Samim tim žene, želeći da budu u hodu s tekućim trendovima, pribjegavaju tome da postanu masovni, a samim tim i impulsivni potrošač. Naravno, to i jeste cilj modnim kućama i u tome uspijevaju. Meni se to ne dopada, ali svako ima pravo da se odijeva kako želi. Ja bih najradije da se naše žene okrenu domaćim dizajnerima i kupuju našu robu. Tako bi bile daleko više originalne, autentične, pa makar to i ne bila odjeća “za svaki dan”, jer čim kupuju odjeću serijske proizvodnje, to je odjeća u kojoj se prijatnije osjećaju. Naravno, i cijena je ta koja diktira šta će biti prodavanije.

Selma:  Žene na našim prostorima prilično prate modu i svjetske trendove, a da li prije biraju ono u čemu se najprijatnije osjećaju ili ono što nije za svaki dan, to je individualna stvar, zavisi od osobenosti, ali i naravno od toga kakva je prilika u pitanju. Nema pravila.

Kako se rađa ljubav prema dizajnu? Je li estetika nešto što je urođeni talent ili se razvija i gradi s vremenom?

Maja: Ljubav prema dizajnu rodila se još kada sam imala pet-šest godina. Tada sam dobila njeno veličanstvo barbiku. Po meni najidealniju lutku ikada napravljenu. Platinasta duga kosa, plave oči, mladolik izgled i vitko tijelo. Naravno da sam momentalno poželjela da joj napravim odjeću, a mama mi je u tome pomagala. Kako se broj barbika povećavao, tako su se i moje barbi revije nizale. S osam godina sam počela da crtam, pravim papirne lutkice i odjeću za njih. To je već bilo lakše za izvesti, nego sašiti odjeću barbikama. Ubrzo sam počela da crtam kreacije od kojih nisam htjela da pravim papirne lutkice, već sam željela da “ostanu” na papiru.

Estetika jeste nešto što je urođeno, ali se kroz obrazovanje i edukaciju “izbrusi”. Također, veoma je bitan konstantan rad na sebi, kako bi se nadograđivali, s obzirom na to da sve oko nas može da nas “ponese” i postane nova inspiracija koja će se primijeniti kroz rad.

Selma: Ljubav prema dizajnu pokazivala sam također od malih nogu, crtajući žene sa šeširima, dugim rukavicama i balskim haljinama. Nažalost, dizajn nisam studirala, ali zbog velike ljubavi prema tom pozivu, uspjela sam u trećoj deceniji svog života uplivati u dizajnerske vode. Mada, sigurna sam da ljubav prema dizajnu može da se rodi i u nekim kasnijim godinama.

Maja posebno sarađuje sa sestrom, manekenkom Bojanom Krsmanović. Kako taj dio posla izgleda?

Maja: Uhh, svakako. Mislim da za javnost naš odnos djeluje daleko skladnije nego što zaista jeste. Bojana se često fotografiše u mojim kreacijama, spomenula sam i da je neke ponijela na bitnim svjetskim eventima, a nedavno smo osnovale zajednički brend “Maya & Bo”. Riječ je o kolekciji ljetnih ženskih haljina od kojih mnogi modeli mogu da se nose i preko dana i uvečer, samo se, naprimjer, promijeni obuća, dopuni se odjevna kombinacija nekim blejzerom, bolerom i sl.

Kad smo počele s dizajniranjem kolekcije, Boba me je prijatno iznenadila, jer mi je dala neke ideje, a ja kao školovani dizajner sam ih bez sujete prihvatila. I dalje ne vjerujem da sam to uspjela (smijeh). Uglavnom, vodim glavnu riječ u ovom projektu, pa samim tim više dolazi do nesuglasica.

Može li se živjeti od tog posla u današnje vrijeme?

Maja: Kad god sam radila za modne kuće kao dizajner ili aranžer, imala sam redovne prihode, odnosno platu, a otkad sam počela samostalno, to zahtijeva velika ulaganja, a nisam u prilici da to izvedem i samim tim je to jedna ogromna, lavovska borba. Prihode nemam redovno. Vidjet ćemo s vremenom kako će biti s novonastalim brendom.

Selma: U današnjem vremenu za dizajn je jako važno da nudite nešto što je autentično, da možete da šaljete svuda po svijetu, da budete zastupljeni u medijima, da budete aktivni na društvenim mrežama i da znate da prezentujete to što radite, da ponudite proizvod koji je komercijalan, a da opet zadržite neki nivo. I naravno, da imate para. Mada, ja da sam čekala da imam puno para, vjerovatno da se uopšte ne bih upustila u dizajnerske vode, jer nemam sponzore niti „dobra leđa“. Bitno mi je što uvijek imam svojih para i nemam nadređenog. Biti sam svoj gazda zaista nema cijenu, pogotovo za osobe poput mene koje ne vole ograničavanja. A baška što radim ono što volim, i samim tim dizajn i kaligrafiju ne doživljavam kao posao već kao zadovoljstvo.

Imate li savjete za sezonu jesen/zima 2020/2021.?

Maja: Moj savjet i ono što će biti u trendu se ne poklapa. Ja sam zaštitar životinja (pogotovo pasa i mačaka lutalica) tako da je moj savjet sad i zauvijek: „Žene, molim vas, ne nosite pravo krzno!“ Svjesna sam koliko se bunde, jakne, prsluci i čizme s detaljima od pravog krzna svake zime kupuju, tako da sam strogi protivnik toga. Pogotovo danas kada je proizvodnja vještačkog krzna dovedena do perfekcije. Moj savjet je, ustvari, više molba šta ne nositi. Kad je riječ o trendu za jesen/zimu 2020/2021., najiskrenije ništa ne bih mogla da izdvojim kao nešto što je meni dopadljivo. Previše naglašena ramena, toliko da ženska figura djeluje skroz neproporcionalno, skoro pa groteskno. Štepane jakne, sakoi, prsluci, dezenirane haljine s velikim kragnama koje dosežu do ramena, pantalone, blejzeri koji podsjećaju na mušku siluetu 80-ih. To je kratak osvrt na budući trend, pa ko voli, nek izvoli.

Selma: Savjet je: nosite ono što vam se sviđa i ono u čemu se najbolje osjećate. To je neko pravilo kojim se ja vodim za bilo koje godišnje doba i bilo koju godinu. Lično ne pratim mnogo trendove. Nosim ono što se meni sviđa i volim da eksperimentišem. Nosim i skuplju i jeftiniju odjeću, i bez obzira što gradim svoj brend, ne igra mi neku veliku ulogu da li ću nositi brendirane stvari ili one koje to nisu. Najbitnije je da znate da iznesete to što obučete, pa ću parafrizirati jednu izreku: nije do haljine, do žene je. Tako da je jako važno u današnjem vremenu gdje se nameću trendovi isključivo skupih brendova, utjecati na žene, pogotovo mlade djevojke, razbiti im kompleks niže vrijednosti i pokazati im da nije bitna cijena haljine, već da mogu biti primijećene i u trendu iako ne nose stvari  koje promovišu svjetske zvijezde na crvenom tepihu.

Koliko je pandemija Corona virusa poremetila modni svijet?

Maja: Corona je poremetila sve djelatnosti pa i tekstilno-modni svijet. Usljed ekonomske krize zbog pandemije kupovna moć ljudi se smanjila i samim tim to je utjecalo na sve privradne grane.

Selma: Pandemija Corona virusa je poremetila modni svijet baš kao i ostale djelatnosti. Iskreno se nadam da će što prije sve da se vrati u normalu i da ne stoji nešto više iza svega ovoga. Ja sam dobijala prijedloge da dizajniram maske s kaligrafskim radom, ali zaista ne želim, jer mi ne može biti inspirativno nešto što ne volim. A to su maske. Bilo to one protiv Corone, ili one koje nose ljudi da bi sakrili svoja prava lica.

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti