Nije bitan DNK, bitna je LJUBAV: Kampanja koja od političara očekuje mnogo više

Piše: Redakcija

Berina Ceribašić, izvršna direktorica Udruženja „Naša djeca“ Sarajevo

 

Najveća podrška bit će ako dođe do povećanja budžeta za rješavanje problema djece bez roditeljskog staranja, te izmjena Zakona koje će olakšati proces usvajanja. Ovo je bila vizija koju smo trebali provesti na lokalnom nivou, dati svoj doprinos. Naravno, nismo očekivali da će jedan slogan, nastao na jednoj od dječijih radionica, od same djece, izazvati ovoliku regionalnu pažnju. Zahvalni smo za sve fotografije koje smo dobili, ali od političara očekujemo i više. U BiH se godišnje usvoji gotovo 50-ero djece, što predstavlja manje od dva posto od ukupnog broja djece bez roditeljskog staranja

 

SVAKO DIJETE TREBA PORODICU

 

Dječiji parlament Općine Novi Grad Sarajevo, koji djeluje u okviru Udruženja “Naša djeca” Sarajevo, pokrenuo je kampanju “Nije bitan DNK, bitna je LJUBAV”, koja se realizira uz podršku UNICEF-a Bosna i Hercegovina.

Cilj kampanje je skrenuti pažnju javnosti na bitnost odrastanja u porodičnom okruženju i promovirati vaninstitucionalnu brigu o djeci, hraniteljstvo i usvojenje. Povod za kampanju bila je jedna od preporuka UN-ovog Komiteta za prava djeteta, koji je pozvao naše vlasti da jačaju programe širenja svijesti o pitanju brige za djecu bez roditeljskog staranja, a Dječiji parlament odlučio je dati svoj doprinos za sretnije odrastanje sve djece.

Prema posljednjim podacima UNICEF-a BiH, više od 1.800 djece smješteno je u institucijama za djecu bez roditeljskog staranja. Godišnje se u BiH usvoji gotovo 50-ero djece, što predstavlja manje od dva posto od ukupnog broja djece bez roditeljskog staranja. Sam proces usvajanja u našoj državi je kompliciran i zahtjevan i njegovo pojednostavljenje jedan je od primarnih ciljeva kampanje „Nije bitan DNK, bitna je ljubav“, koja će trajati tokom decembra ove godine. Djeca će, osim animiranja javnosti, predstaviti i rezultate ankete koju su proveli među 277 svojih vršnjaka, kao i podatke koje su prikupili o pitanju brige o djeci bez roditeljskog staranja u Bosni i Hercegovini.

Do sada se, zahvaljujući podršci marketing menadžera i producenta Kamernog teatra 55 Mirze Muzurovića, kojem se i ovim putem zahvaljujem, kampanji priključio veliki broj poznatih ličnosti, glumaca, reditelja, sportista, muzičara, predstavnika diplomatskog kora i drugih. Punu podršku akciji daje i magazin „Azra“, jer svako dijete treba porodicu.

Nije izostala ni podrška političara, ali najveća podrška bit će ako dođe do povećanja budžeta za rješavanje problema djece bez roditeljskog staranja, te izmjena Zakona koje će olakšati proces usvajanja. O ovom plemenitom projektu za „Azru“ govori Berina Ceribašić, izvršna direktorica Udruženja „Naša djeca“ Sarajevo.

Koji je primarni cilj kampanje?

– Cilj naše kampanje bio je skrenuti pažnju javnosti na bitnost odrastanja u porodičnom okruženju i promovisati vaninstitucionalnu brigu o djeci. Povod za kampanju bila je jedna od preporuka UN-ovog Komiteta za prava djeteta, koji je pozvao naše vlasti da jačaju programe širenja svijesti o pitanju brige za djecu bez roditeljskog staranja. Ovo je bila vizija koju smo trebali provesti na lokalnom nivou, dati svoj doprinos. Naravno, nismo očekivali da će jedan slogan, nastao na jednoj od dječijih radionica, od same djece, izazvati ovoliku regionalnu pažnju.

Podršku kampanji dale su brojne poznate, kao i ličnosti koje su prepoznale važnost ove kampanje, koliko  to doprinosi  kampanji?

– Jako puno. Od srca se zahvaljujemo svima koji su je podržali slanjem fotografije ili objavama na svojim društvenim profilima. Podršku kampanji dali su brojni ambasadori u BiH, umjetnici, sportisti, političari, intelektualci i ljudi raznih profila. Podršku smo dobili i van Bosne i Hercegovine, iz Srbije, Hrvatske, Sjeverne Makedonije, Crne Gore, Slovenije, od naših ljudi iz cijelog svijeta. Već prvog dana uvidjeli smo snagu poruke i nismo je željeli zadržati za sebe. Bitno je da ona stigne do što više ljudi i srca koji će je osjetiti i širiti dalje. No, kako nije bitan DNK, tako nije bitna ni bilo koja druga odrednica. Pozivamo sve da pošalju svoju fotografiju s porukom s ciljem dalje borbe za sretnije odrastanje svakog djeteta.

Kakvi su statistički podaci kad je riječ o pomoći djeci bez roditeljskog staranja, da li su naši ljudi i dalje skeptični, zatvoreni i neinformirani o ovom problemu?

– Iako su napravljeni određeni pomaci u brizi o djeci bez roditeljskog staranja, veliki broj djece još boravi u institucijama – domovima za djecu bez roditeljskog staranja. Danas, kada znamo koliki je značaj razvoja djeteta u ranom djetinjstvu, mislimo da nemamo pravo oduzimati dragocjeno vrijeme djeci. Prema posljednjim podacima UNICEF-a BiH, više od 1800 djece smješteno je u institucijama za djecu bez roditeljskog staranja, a 60 djece trenutno boravi u sarajevskom Domu na „Bjelavama“. Djeca s poteškoćama u razvoju posebno su pogođena, jer rijetko bivaju usvojena ili uključena u neki oblik porodične brige. Iako se uposlenici trude pružiti najbolju moguću brigu, ništa ne može zamijeniti odrastanje u porodičnom okruženju. Ovom kampanjom, osim podizanja svijesti javnosti, želimo pozvati nadležne da ubrzaju proces deinstitucionalizacije, ojačaju kapacitete centara za socijalni rad i preispitaju zakonska rješenja u vezi s uslovima za spremnost djeteta na usvojenje. Prema podacima, mnogo je više porodica koje žele usvojiti dijete nego djece koja zakonski mogu biti usvojena.

Sam naziv kampanje govori o tome da ne smije biti diskriminacije djece bez obzira na njihovo porijeklo ili nacionalnu pripadnost. Međutim, koliko je to realno u praksi?

– Jednake startne mogućnosti za sve – ovo je možda postala fraza, ali hajde da je probamo. Potencijal djece je ogroman, to dokazuje i ova kampanja, samo im treba dati mogućnost. Naše udruženje koordinira rad mreže „Snažniji glas za djecu“, koja okuplja više organizacija koje rade upravo s ranjivim kategorijama djece. I bez izuzetka, svaki put kada je djeci data prilika, oni su blistali – i u obrazovnom procesu, i u sportskim, kulturnim i drugim aktivnostima. Djeci je potreban prostor da uče, igraju se, razvijaju svoje potencijale i, naravno, budu voljeni. Sve ostalo je stvar naših stereotipa i predrasuda. Ograničenja postoje samo u našim glavama. To je neznanje. Pozivam sve da naprave iskorak, upoznaju osobu ili dijete koje je na bilo koji način drugačije i dožive katarzu, uvjere se da smo u suštini svi isti.

U našoj državi proces usvajanja je administrativno izuzetno kompliciran. Jeste li imali priliku razgovarati s ljudima iz političkog svijeta, koji bi određenim amandmanima, izmjenama ili dopunama Zakona olakšali usvajanje djece?

– Prema službenim podacima Agencije za statistiku BiH, u posljednjih nekoliko godina, u BiH se godišnje usvoji gotovo 50-ero djece, što predstavlja manje od dva posto od ukupnog broja djece bez roditeljskog staranja. Usvojena djeca su uglavnom od tri do pet godina i nemaju razvojne ili mentalne poteškoće, a u institucionalnu skrb su uključena manje od 12 mjeseci prije usvajanja. Prosječno trajanje boravka u instituciji prije usvajanja je 3,5 godine. Lokalne i internacionalne organizacije koje djeluju u BiH mnogo su napora uložile da se poboljša stanje, ali čini se da politika uvijek ima neka druga, preča pitanja, i pomaci su jako spori. U narednom periodu, fokus našeg djelovanja bit će upravo na ovom polju.

Znamo da postoje osobe koje nemaju porodicu, nisu u braku, ali imaju želju da usvoje dijete i pruže mu svu ljubav. Da li naš sistem prepoznaje i daje priliku tim osobama?

– Prema Zakonu, i jednočlane porodice, odnosno samci, mogu biti usvojitelji, ali se u praksi ipak daje prednost porodicama. Sigurni smo da bi mnoge osobe koje nisu u bračnim zajednicama mogle pružiti ljubav i odgovarajuću brigu djeci i to pitanje treba više promovirati, a stručnjaci će procijeniti šta je u najboljem interesu djeteta.

U čemu se ogleda politička podrška koju ste dobili u ovoj kampanji?

– Pozitivno smo iznenađeni brojem ljudi iz politike koji su podržali ovu inicijativu u prvim danima i drago nam je zbog toga. Zahvalni smo za sve fotografije koje smo dobili, ali od političara očekujemo i više. Oni su ti koji mogu poruku ove kampanje pretočiti u stvarnu promjenu – predložiti izmjene Zakona, utjecati na veće budžete za ove potrebe, utjecati da uposlenici centara za socijalni rad dobiju veću podršku i kapacitete, koji su im potrebni, osigurati da proces deinstitucionalizacije bude ubrzan. Političari mogu učiniti stvarnu promjenu. Jedan primjer – nabavka automobila, koja je bila problematizirana u posljednje vrijeme, za institucije BiH, odnosno tri njena uposlenika, koštala je 330.000 KM. Kupovina i opremanje jedne porodične kuće za djecu, u koju bi iz Doma za djecu bilo prebačeno 12-ero djece i tako dobilo mnogo bolje uslove za život i odrastanje košta neznatno više. Politika može mnogo i to ćemo i tražiti.

Koliko su naši građani generalno upoznati s procesom usvajanja, kao i realnim  stanjem o pitanju  djece koja čekaju na usvajanje?

– Šira javnost nije dovoljno upoznata s ovim pitanjima. Usvojenje je, nažalost, još tabu tema, ne predstavljamo ovo pitanje djeci na pozitivan način, djeca bez roditelja ili usvojena djeca još bivaju stigmatizirana i na ovome moramo svi raditi. Zbog toga je poruka ove kampanje toliko bitna. U javnosti se uglavnom ponavlja kako je proces usvajanja dugotrajan i težak, no djeca moraju biti sigurna. Potrudit ćemo se, zajedno s našim partnerima koji u fokusu svog rada imaju ovo pitanje, razbiti predrasude i informirati javnost na pravilan način, jer NIJE BITAN DNK, BITNA JE LJUBAV. Idemo dalje.

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti