Priča o geniju našeg doba: Majka nije marila, ali njemu je bila najvažnija u životu

Piše: Redakcija

Vijest o smrti kultnog dizajnera i kreativnog direktora modne kuće „Chanel“, Karla Lagerfelda, prošle sedmice iznenadila je sve ljubitelje visoke mode. Naime, jedan od najutjecajnijih ljudi u modnom svijetu preminuo je u 86. godini života, a kako prenosi „Daily Mail“, uzrok smrti bio je rak gušterače s kojim se Karl sam borio već neko vrijeme.

– Nikada nije govorio o svojoj bolesti. Borio se s njom lavovski i u tišini. Karl se inače ponosio svojim zdravim načinom života. Zdravo se hranio i redovno se bavio sportom, a vijest o tome da boluje od raka gušterače za njega je bila veliki šok – otkrio je izvor blizak preminulom dizajneru za strane medije i dodao da je upravo bolest bila razlog zbog kojeg je propustio dva „Chanelova“ događaja tokom ovogodišnje Sedmice mode u Parizu.

Poznat kao neko ko je prezirao sahrane Karl će biti kremiran, a njegov pepeo bit će pomiješan s pepelom njegovog jedinog zvaničnog partnera i najveće ljubavi, Jacquesa de Baschera.

Početak karijere

Karl Otto Lagerfeldt rođen je 10. septembra 1933. godine u Hamburgu u bogatoj njemačkoj porodici koja je posjedovala fabriku za proizvodnju i izvoz kondezovanog mlijeka. Uprkos tome što je njegova porodica bila izuzetno cijenjena u tadašnjem društvu, te su tokom Drugog svjetskog rata bili pod zaštitom vlasti,  poznati dizajner je veoma rijetko u medijima govorio o porodici, čak je na početku karijere promijenio prezime izbacivanjem jednog slova. Smatra se da je takav stav prema porodici imao zbog prilično nehumanog odnosa koji je njegova majka Elisabeth imala prema njemu. Naime, ona je, navodno, bila prva žena u Evropi s letačkom dozvolom, ljepotica koja se udala u Vionnetovoj vjenčanici, a koja je vrijeme provodila u čitanju, sviranju violine i pušenju cigara, dok za sina nije pretjerano marila. Tako se može pročitati da mu je zabranila da nosi naočale, jer je smatrala da su djeca koja ih nose nešto najružnije na svijetu, a kada bi je pitao da mu čita bajke, odgovarala mu je da nauči da čita sam.

– Kada bih majku zamolio da mi pročita priču, odgovorila bi mi: „Nauči da čitaš“. A kada bih odlučio da joj ispričam priču, rekla bi mi: „Ti možda imaš četiri godine, ali ja nemam…“ – prisjetio se Karl.

Majčin stav i bogatstvo koje mu je bilo dostupno od rođenja učinili su da Karl još kao dijete izgradi prilično snobovski odnos prema svemu, a sa samo četiri godine je imao vlastitog slugu, koji ga je presvlačio više puta na dan. No, uprkos njenoj nemarnosti Karl je stalno isticao da je majka najvažnija osoba u njegovom životu, dodajući da je bila snažna, duhovita, direktna i oštra.

– Majka mi je uvijek ponavljala da ne smijem ništa od običnih stvari da naučim da radim nego da u tom smislu moram uvijek da zavisim od drugih, jer će me to natjerati da zaradim novac kojim ću ih platiti da sve obavljaju za mene. Ne umijem da kuham, da vozim ili da namjestim krevet. Znam samo da crtam i da govorim, i to na šest ili sedam jezika, kao i da pripremam kolekcije. To je sve – rekao je on u jednom od intervjua.

A u onome što je znao da radi bio je najbolji. Naime, još u periodu kada je bio dječak Karl je pokazivao veliko interesovanje za likovnu umjetnost i modu, a odlazak s majkom na reviju modne kuće „Dior“ utjecao je na njegovu odluku da bude dizajner. Iako je gradivo koje je učio u školi smatrao bespotrebnim, odlučio je da je završi, kako bi savladao francuski jezik, te time sebi omogući preseljenje u Pariz, gdje je  završio Liceu Montaigne školu, diplomirajući crtanje i historiju. Ponudu da radi kao Balmainov asistent dobio je nakon što je pobijedio na takmičenju u kreiranju vunenih kaputa, što je označilo i njegov ulazak u svijet visoke mode na velika vrata. Godina njegovog osamostaljenja je 1958., kada je postao umjetnički direktor za Jean Patou. Tokom studiranja u Rimu, radio je za Tiziano, a kao freelancer za mnoge brendove, uključujući „Chloé“, „Charles Jourdan“, „Kriziju“ i „Valentino“.

Prepoznavši njegov talent, „Fendi“ ga je, 1967. godine, unajmio da modernizira njihovu liniju krzna. Upotrebom prirodnog krzna od zeca, krtice i vjeverice u svijetu visoke mode  napravio je pravu revoluciju. Upravo to ga je zadržalo u „Fendiju“, modnoj kući kojoj je ostao vjeran sve do svoje smrti. No, njegovim najvećim uspjehom u svijetu mode smatra se to što je modnu kuću „Chanel“, nakon smrti njene osnivačice Coco, „podigao iz mrtvih“. Naime, on je 1983. godine pozvan da bude glavni dizajner ove kuće, a spoj bisera, kože, lanaca i motorističkih čizama u prvoj kolekciji koju je radio za ovu kuću, bio je dovoljan da „Chanel“ ponovo osvoji tržište i postane jedan od najprofitabilnijih luksuznih brendova na svijetu. Sa „Chanelom“ je imao potpisan doživotni ugovor, a kakav status je uživao, najbolje svjedoči njegova izjava da u ovoj kući nije bilo sastanaka s odborima, što je u velikim firmama slučaj, već da su mu ruke, kad je o poslu riječ, bile odriješene.

– Ne idem na sastanke. U „Chanelu“ nema sastanaka. U „Fendiju“ isto tako – kazao je.

Karl Lagerfeld se danas smatra jednim od najutjecajnijih ljudi u svijetu visoke mode, uprkos činjenici da je bio jedan od najstarijih među kreativnim direktorima prestižnih modnih kuća, Karl nikada nije izgubio inovativnost, koju je, osim kroz kolekcije, donosio i kroz prilično ekstravagantne modne revije. Njegov talent možda najbolje oslikava činjenica da je godišnje stvarao čak osam kolekcija za „Chanel“, pet za „Fendi“ i nekoliko za brend s vlastitim imenom, a sposobnost da osmisli toliko kreacija na godišnjem nivou činila ga je jedinstvenim modnim dizajnerom.

– Njegova snaga krije se u tome što je njegova sadašnja kolekcija uvijek mnogo bolja od prošle i time ne daje ljudima povoda da misle kako je njegovo vrijeme isteklo – objasnio je Michael Roberts, modni urednik „Vanity Faira“ i Karlov dugogodišnji prijatelj.

Dok su njegove kolekcije i nove modele s nestrpljenjem čekale žene širom svijeta Karl je tokom života  njegovao prilično jednostavan lični stil. Naime, od 1976. godine ima istu frizuru, dok je njegov ormar bio krcat bijelim košuljama s visokim okovratnikom modne kuće „Hilditch & Key“ uz koje je nosio crne sakoe i pantalone, kravatu, sunčane naočale i rukavice s potpisom francuskog brenda „Causse“, te unikatne čizme od krokodilske kože i elegantne lepeze. U svemu tome ne treba zaboraviti ni ukrasne broševe i slične detalje koji su često bili jedina promjena u njegovim outfitima.

– Volim modu, a moda se ne odnosi isključivo na odjeću nego i na razne promjene. Probao sam sve. Ne nosim ništa s naramenicama na ramenima jer imam osjećaj da izgledam kao patuljak, ali sam isprobao i hipijevski stil, lance, krznene kape, čizme iznad koljena i slične stvari. Volim čarape, ali samo one do koljena. Nema mi ništa gore od muškarca koji prekrsti noge, a ispod pantalona mu se naziru dlake – rekao je Karl.

No, kreiranje nije bila jedina oblast u kojoj je bio uspješan. Bavio se još i fotografijom kao i  izdavanjem knjiga, dok je najradije pisao o modi, fotografiji, humoru, muzici, mitologiji i arhitekturi. Njegova knjiga „The Karl Lagerfeld Diet“, koju je objavio 2002. godine u saradnji s doktorom Jeanom-Claudeom-Houdretom, prodata je u više od milion primjeraka.

Ljubavne zavrzlame

Kada je riječ o privatnom životu Karla Lagerfelda, često se može čuti da je bio prilično umišljen, te da je volio da izigrava „divu“. U prilog tome govori činjenica da je na svečanosti i večere obično dolazio posljednji, a najčešće je kasnio i po sat vremena. No, najzanimljiviji aspekt njegovog privatnog života je onaj ljubavni. Muškarac koji je sredinom 70-ih godina prošloga vijeka uspio osvojiti njegovo srce bio je pripadnik francuske aristrokratije i boem Jacques de Bascher. Kao i Karl i Jacques je bio veliki ljubitelj mode i književnosti. Zajedno su proveli 18 godina tokom kojih je Karl svog mladog partnera finansirao.

– Beskrajno sam ga volio, ali nikada nismo imali fizički kontakt. Zaveo me njegov fizički šarm – rekao je Karl u jednom od intervjua, te otkrio i to da je znao za brojne prevare svog partnera, ali mu ih je opraštao, a  jedna od afera Karlovog mladog ljubavnika bila je i ona s poznatim dizajnerom Yvesom Laurentom.

Njihovu prilično neobičnu ljubavnu priču prekinula je Jacquesova smrt 1989. godine, koju je uzrokovao AIDS. Dizajner je do posljednjeg trenutka bio uz njega. Ono što je zanimljivo jeste da je Karl prisustvovao i njegovom sprovodu, uprkos činjenici da na sahrane i slične događaje  nikada nije odlazio.

– Smatrao sam da je u trenucima kada me je varao jednostavno bio neuračunljiv. Htio sam da vidim samo njegovu lijepu stranu i nisam bio svjestan stvari koje je čuvao u mraku – rekao je Karl, koji se nakon smrti svog ljubavnika udebljao oko 90 kilograma.

Nakon  Baccherove smrti više nikada nije imao ljubavnog partnera u smislu stabilne veze, u medijima se pisalo da je  često uživao u društvu mlađih muškaraca, uglavnom modela s kojima je posjećivao revije i zabave, te putovao širom svijeta. No, ono što je zanimljivo jeste da svoju homoseksualnost nikada nije javno priznao, te je samo jednom prilikom otkrio da je majka imala ključnu ulogu u njegovom prihvatanju sopstvenog seksualnog opredjeljenja.

– Govorila mi je da je to isto kao boja kose, neko ima crnu, neko plavu – prisjetio se dizajner.

No, posebno mjesto u Karlovom srcu zauzimali su njegovo kumče Hudson Kroenig i mačka Choupett, koju je smatrao svojom muzom. Mačka Choupette je u njegovom vlasništvu bila posljednjih devet godina. Dizajner ju je odbio vratiti prijatelju Baptistu Giabiconiju, koji mu ju je povjerio na čuvanje, jer se potpuno zaljubio u nju. Tako je Choupette postala najpoznatija, a vjerovatno i najrazmaženija mačka na svijetu, ima svoje profile na društvenim mrežama, privatne sluškinje koje brinu da joj ništa ne nedostaje i privatni avion.

– Čudno je to sa Choupette. Nisam nikada mislio da bih se ovoliko mogao zaljubiti u životinju. Ona je sada zvijezda i ima svoje bogatstvo od poslova koje je obavila u Japanu i Njemačkoj. Mislim da pretjerujemo s maženjem i četkanjem i moja mačka ima nekoliko sluškinja. Nikada nije sama i čak i kada spava neko je uvijek blizu nje. Ona je kao šik dama – priznao je dizajner i u jednom od intervjua otkrio da se čak i dopisuje sa svojom mačkom.

A o tome kolika je njegova ljubav prema ljubimcu, najbolje govori informacija koju su prenijeli strani mediji, a po kojoj je slavni dizajner mačku proglasio svojom nasljednicom. Naime, iako su mnogi smatrali kako će nakon njegove smrti bogatstvo pripasti njegovom kumčetu Hudsonu Kroenigu, mediji u Francuskoj tvrde da je slavni dizajner još prije nekoliko mjeseci sastavio testament u kojem je kao glavnog nasljednjika naveo svoju mačku. Podsjećamo, njegovo bogatstvo se procjenjuje na 150 miliona britanskih funti, što je cifra u koju nisu uključene brojne nekretnine koje je posjedovao.

Kultne Karlove izreke

– Moda nije moralna ni nemoralna, ali je izmišljena zbog podizanja morala.

– Nikada ne govorite da je nešto jeftino. Danas svi mogu izgledati chic u odjeći koja nije skupa. Dobar dizajn danas postoji u svakoj kategoriji i možete biti najchic osoba u prostoriji čak i u običnoj majici i pantalonama.

– Crno i bijelo uvijek izgledaju moderno, šta god ta riječ značila.

–  Mrzim bezobrazne i ružne ljude. Od svih su najgori nepristojni i niski muškarci.

– Žena je najsavršenija lutka koju sam ikad oblačio s potpunim oduševljenjem i divljenjem.

– Nikada se nemojte previše žrtvovati za nešto, jer ako to učinite, nećete više ništa imati da pružite i niko više neće mariti za vas.

– Jako sam prizemljen, samo nisam na ovoj zemlji.

– Želja mi je da svi nose ono što žele i da to stiliziraju na svoj način. To znači biti moderan.

 

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti