Teme

Giorgio Armani: Novcem se ne može kupiti elegancija

Italian fashion designer Giorgio Armani (R) acknowledges applause following the presentation of his Women’s Spring Summer 2020 collection in Milan on September 21, 2019. (Photo by Miguel MEDINA / AFP)

 


Cijelog života sam naporno radio kako bih izgradio nešto autentično, značajno i trajno. Oslobodio sam žene i muškarce od mnogih ograničenja i tako postao dijelom svojevrsne pomodne epohalne promjene. Činjenica da su moje kreacije opstale toliko godina, čini me ponosnim. Konačno, moj rad govori sam za sebe i mislim da je to najbolje postignuće


 

Nema mnogo modnih dizajnera koji su prepoznati u cijelom svijetu. Giorgio Armani je u skupini rijetkih. Koga god pitate za njega, vjerovatno neće znati samo ko je on, već će na umu imati i sliku njegovih savršeno krojenih odijela i njegovu naklonost ukusnom Greige stilu (mješavini sive i bež boje), a sjetit će se i bezbroj sjajnih holivudskih momenata. Ovakva vrsta globalne zvjezdane moći je rijetka u modnoj industriji, naročito ako se uzme u obzir i činjenica da modnom kućom „Armani“ i dalje upravlja njen osnivač. Gospodin Armani, kako ga uvijek zovu, a nikada samo Giorgio, izgradio je jedno od najvećih svjetskih modnih carstava, te i danas, u 85. godini, uspijeva ga voditi i organizirati modne evente.

U decembru ove godine bit će mu dodjeljena Fashion Award, nagrada za izvanredno postignuće, potvrdilo je Britansko modno vijeće.  Nagrada je zaslužena, jer od samih početaka Armani je odlučno oblikovao industriju odjeće, pomažući definiranju looka za kraj 20-og stoljeća. Uveo je eru mekših, manje strukturiranih i povrh svega lakših odijela. Postao je arhitekt moderne muškosti, čvrsta referentna tačka za novu vrstu muškarca. Međutim, ravnopravno je služio i ženama, stvorivši i za njih uniformu koja je inače rezervirana za mušku odjeću – casual, minimalističko odijelo s hlačama.

Kad je riječ o kontaktima s Hollywoodom, i tu je Armani bio pionir. Autori i slavne zvijezde odmah su se, čim je otvoren, našli u njegovom butiku na Rodeo Driveu. Godine 1980., obukao je Richarda Gerea za film “A Man of Certain Hours” (“American Gigolo”), u kojem je svaka scena koreografirana tako da se u njoj vidi i odijelo, što je Gerea navelo da postavi pitanje: “Ko igra u ovoj sceni, ja ili sako?”. Od tada, Armanijev dizajn se pojavio u više od 200 filmova, dok se broj zvijezda koje su nosile ovu modnu marku, još prije nego što je red carpet postao ovo što je danas, ne zna. U to vrijeme potpis Armanija su preferirale Diane Keaton, Jodie Foster i Michelle Pfeiffer, dok ga danas nose slavne dame kao što su Cate Blanchett, Alicia Keys i Elizabeth Debicki.

Armanijevo osnovno načelo – klasika, modni stil, italijanska izrada i lakoća, i dalje živi. Da bi pokrenuo modnu kuću, 1975. godine je morao prodati svog VW Beetlea. Iako je u prvoj godini prodavnica zaradila samo 14.000 dolara, u narednoj deceniji profit je porastao na više od 100 miliona dolara. Danas Armani ostvaruje godišnji promet od dvije milijarde američkih dolara; dok njegovo carstvo pokriva praktično svaki nivo modne piramide, od Armani Privé-a do Armani ready to wear odjeće, Armani Exchange farmerica, Armani/Casa namještaja, Armani hotela, Armani kozmetike… Popis je dugačak, ali svaki proizvod reflektira tipičnu jednostavnost osnivača firme.

Jedan od rijetkih intervjua dao je “Voueu” u kojem je govorio šta je tajna njegovog uspjeha, kao i o načinu rada u vječito promjenljivoj modnoj industriji.

Ukoliko rezimirate karijeru, kojim segmentom se najviše ponosite?

– Stvaranje stila kojeg svi odmah na prvu prepoznaju kao moj, definitivno je postignuće i nešto zbog čega sam vrlo ponosan. Cijeli život sam naporno radio kako bih izgradio nešto autentično, značajno i trajno. Oslobodio sam žene i muškarce od mnogih ograničenja i tako postao dijelom svojevrsne pomodne epohalne promjene. Činjenica da su moje kreacije opstale toliko godina, čini me ponosnim. Konačno, moj rad govori sam za sebe i mislim da je to najbolje postignuće.

Modna industrija se drastično promijenila od vremena kad ste počinjali kao mladi dizajner, šta je najviše utjecalo na Vaš način rada, i koje modne promjene u Vama izazivaju najmanje entuzijazma?

– Industrija se mnogo promijenila, ponekad imam dojam da se nalazim u potpuno drugom okruženju u odnosu na vrijeme kad sam počinjao. Sve je ubrzano, dizajneri su prisiljeni izbacivati nove proizvode alarmantno velikom brzinom, što mi se posebno ne sviđa. Ono što mi se jako sviđa je konkurencija, jer je sve više dizajnera, a također i fragmentacija; danas postoji gotovo toliko stilova koliko i dizajnera. Ono što mi se, zapravo, ne sviđa jeste činjenica da se današnja moda svodi na zabavu i komunikaciju, ponekad na štetu stvarnog proizvoda. Ne bismo trebali zaboraviti da smo tu da pružimo ljudima autentičnu, korisnu i lijepu odjeću.

 AFP

Kad ste osnovali modnu kuću, redefinirali ste način odijevanja žena i muškaraca. Mislite li da je danas još moguće da dizajneri naprave tako fundamentalne promjene u modi? Postoji li nešto poput originalne ideje?

– Kad sam počinjao, muškarci su nosili krute jakne koje su skrivale tijelo i izgledale više kao kavezi nego bilo šta drugo. Tražio sam nešto suprotno: odjeću koja je dopuštala lakoću pokreta i bila udobna. Tako sam sredinom 70-ih kreirao prvu bezizražajnu jaknu, bez podstava. Zatim sam, malo po malo, promijenio i raspored dugmadi i proporcije. Postupak koji je radikalno promijenio ovaj odjevni predmet, u vrijeme kada su muškarci istraživali nježnije varijante muškosti. Bio je to trenutak duboke promjene i bio sam dio tog vala. Danas imamo dojam kako je sve već napravljeno i da originalne ideje i originalne siluete ne postoje. Ne vjerujem u to. Još ima prostora za stvaranje nečeg smislenog i novog, ali da biste to učinili, potreban vam je jasan fokus i svijest da je moda, prije svega, naporan rad, a ne slava. Autentičnost je presudna, ali postaje sve rjeđa.

 Koga imate na umu prilikom izrade dizajna i je li se ta osoba tokom vremena promijenila?

– Nikad prilikom dizajniranja nisam imao na umu tijelo već stav. Kreiram za savremenog muškarca i za modernu ženu: ljude koji idu ukorak s vremenom, cijene eleganciju,  samim time i moju estetiku. Svojim kupcima želim pružiti osjećaj stvarnog samopouzdanja. Osoba za koju dizajniram odjeću nije se mijenjala s vremenom, ali se s vremenom definitivno razvijala.

Vaš dizajnerski repertoar nadilazi modu, odakle u Vašem slučaju proističe neumorni kreativni nagon i kako ih uopće definirate?

– Kao kreativna osoba, najviše u svom poslu volim vidjeti rezultate svoje kreativnosti. Nagon za stvaranjem nečega je urođen, barem tako mislim. Slijedim taj poriv, jer biti kreativan znači proizvesti nešto što ima veze sa životima stvarnih ljudi. To može biti jakna ili besprijekorna usluga i elegantan dekor hotela. To čak može biti i komad čokolade. Ono što sve održava u jednoj cjelini je moj ukus, moja stalna potraga za sofisticiranom jednostavnošću koja će imati dušu. Što više radim, više se inspiriram. Rad je i prekrasan serum protiv starenja.

Tokom godina vodili ste nekoliko sjajnih reklamnih kampanja. Jeste li sretni što ste izgradili brand prije pojave društvenih medija ili biste se voljeli direktno povezati sa svojom publikom poput dizajnera u nastajanju?

– Svoje carstvo sam gradio postepeno, bez žurbe, i to je ono što ga čini tako postojanim. Izgradio sam ga na temelju stvarnosti, i to od samog početka. Želio sam obući prave žene i muškarce. Svoju odjeću sam želio vidjeti na ulici, a ne samo na stranicama časopisa ili u varljivom svijetu televizije. Želio sam da moja odjeća pruži ljudima novu svijest o njihovoj vrijednosti. Slike koje sam tada stvorio još su relevantne, jer se osjećaju stvarnima. Društveni mediji su prilično nestabilni i ponekad previše tržišno orijentirani. Zadovoljan sam načinom na koji sam stupio u kontakt sa svojom publikom, ali nemam ništa ni protiv novih metoda.

Pratite li društvene medije, da li ih i sami koristite?

– Svakako da pratim šta se događa na društvenim medijima, ali ih ne koristim, jer imam boljih i prečih stvari za uraditi. Kao javna ličnost, naravno, na Instagramu imam profil firme, koja je ujedno i platforma koja me najviše zanima – na njoj pričamo priču o Armanijevom svijetu. Međutim, ne namjeravam otvoriti lični profil; vrlo sam rezervirana osoba i uvijek sam štitio svoju privatnost. Osim toga, ne želim biti pod utjecajem influencera.

AFP

 Šta Vam je danas najvažnije?

– Naporan rad je važan, ali on nije sve. Važno mi je provoditi vrijeme s ljudima koji mi nešto znače. Ovaj posao obavljam iz strasti – iz apsolutne, goruće, unutarnje strasti. Radim s entuzijazmom, predanošću i posvećenošću. Nikad nisam mislio da ću kao dizajner postići ovakav sjaj. Naravno da me na ovu stazu nije dovela slava, a nije ni novac,jer novcem se ne može kupiti elegancija. Stvaranje stvari me je uvijek motiviralo.

Da li za nečim žalite?

– Ne držim do osjećaja kajanja, zato što je poprilično besmislen. Ali, ako bih mogao ponovo proživjeti život, proveo bih više vremena s dragim ljudima.

Armanijevo odijelo obilježilo je jedno doba. Šta Vam je, kad ste ga kreirali, prolazilo kroz glavu; koju vrstu muzike ste čuli, šta Vas je motiviralo?

– Izuzetno sam pragmatičan dizajner. Prvo, uvijek gledam šta se događa oko mene. To sam radio i dok sam dizajnirao ova poznata odijela. Gledao sam muškarce svojih godina – tada sam imao 40 godina – i ono što su željeli obući, a to nisu bila odijela njihovih očeva. Disco je bio zvučni zapis koji sam mnogo slušao.

Zbog čega se smijete kad se ujutro probudite?

– Volim biti aktivan, volim raditi: to me čini sretnim. Nije slučajno što se najbolje osjećam u svojoj kancelariji: tamo mogu svoje ideje provoditi u praksi, tamo stvari u mojoj glavi postaju stvarne i opipljive. Nevjerovatan osjećaj; svaki put mi daje energiju i adrenalin.

Kako se opuštate na kraju radnog dana?

– Navečer odvojim vrijeme za sebe, samo za razmišljanje. Obično kući pojedem jednostavnu večeru, a zatim se opustim pred televizorom uz dobar film ili seriju. Ne pokušavam dugo ostati budan, jer me sljedećeg jutra cijeli dan čeka.

Koja je najčešća predrasuda o vama dizajnerima?

– Mislim da većina ljudi ima gotovo asketsku predodžbu o meni. Svakako, volim trezvenost i pojam „manje je više“, ali sam isto tako  i ekscentrik i osoba koja voli i uživa u životu (bon vivant). Povremeno odlazim u „Giorgio’s, Armani / Privé Club“ u Milanu samo za članove.

 Šta savjetujete mladim kreatorima koji žele krenuti Vašim stopama?

– Da bi se istaknuo iz gomile, potrebno je izuzetno angažiranje, zbog nemilosrdne konkurencije. Savjetovao bih novim dizajnerima da prvo temeljito prouče potrebe ljudi, a zatim da odgovore s nečim novim, svježim i smislenim. Ovo je jedini način na koji se možete nositi s današnjim modnim svijetom, a da se pritom ne obeshrabrite.

Šta Vas izuzev mode čini sretnim?

– Sretan sa što živim, imam ljude oko sebe u koje vjerujem i koji su zdravi. Jednostavna sam osoba s jednostavnim, ali dubokim osjećajima.