Samo Karl Lagerfeld poznaje Karla Lagerfelda

Piše: Redakcija

 

On je Nijemac švedskog porijekla, zaljubljen u Pariz. Vječiti dječak kojeg maštanje nikada ne popušta, bilo da je riječ o redizajniranju starih kuća, fotografiji ili modi, čiji je danas simbol. On je eksentričan, ali nikad vulgaran u svom javnom nastupu. Ciničan koliko treba u okrutnom svijetu mode, u kojem traje već pune 63 godine. Karl Lagerfeld nije samo čovjek iz modne industrije, on je po sebi moda, personifikacija cijelog jednog svijeta i kako ga u “Vogueu” definiraju: „ponekad provokativan, često zabavan i uvijek Karl”.

Pariski Grand Palais, mjesto gdje se održavala ovogodišnja “Chanelova” revija u sklopu čuvene Pariske sedmice mode, početkom jula ove godine ličila je na sve osim na mjesto gdje se dešava visoka moda ili „houte couture”.

Sala je ličila na spaljeni ili bombardirani teatar, a posjetitelji su sjedili pored gomila kamenja i građevinskog šuta okruženi spaljenim zidovima te sablasnim razbijenim prozorima. Ovu nevjerovatnu, postapokaliptičnu scenu dizajnirao je niko drugi nego Karl Lagerfeld, objašnjavajući zaprepaštenim ljubitejima mode da je nesvakidašnja scenografija, zapravo, pokušaj da se spoje staro i novo.

On je Nijemac švedskog porijekla, zaljubljen u Pariz. Vječiti dječak kojeg maštanje nikada ne popušta, bilo da je riječ o redizajniranju starih kuća, fotografiji ili modi, čiji je danas simbol. On je eksentričan, ali nikad vulgaran u svom javnom nastupu. Ciničan koliko treba u okrutnom svijetu mode, u kojem traje već pune 63 godine. Karl Lagerfeld nije samo čovjek iz modne industrije, on je po sebi moda, personifikacija cijelog jednog svijeta i kako ga u “Vogueu” definiraju: „ponekad provokativan, često zabavan i uvijek Karl”.

On nikad nije bio čovjek koji se trudio dopasti se svima. Njegov kultni sarkazam i britki jezik nisu mu davali nikakve šanse da bude bar smatran simpatičnim i druželjubivim. Tako je u februaru prošle godine za pjevačicu Adele rekao da je debela, ali da ima lijepo lice i predivan glas. Na Lagerfelda su se odmah obrušili fanovi bucmaste pjevačice, a jedan od kolumnista Yahooa upozorio je svoje čitatelje kako riječi da je Adele debela “dolaze iz usta čovjeka koji se oblači kao hipsterska verzija Grofa Drakule, te nosi rukavice kao da će skočiti na svoj Harley i odjuriti na tuču u neki bar”.

Čovjeka koji je ovo rekao, a zove se Andrew Riggio, niko se neće sjećati dan nakon što sklopi oči i napusti ovaj svijet. Andrew Riggio je na internetu spominjan ukupno 370.000 puta, dok se Karl Lagerfeld spominje čak 37 miliona puta. Jednog dana, kada dođu neka druga vremena i kada neki budući historičari budu valorizirali doba u kojem smo živjeli, Karl Lagerfeld će zauzimati počasno mjesto u plejadi ljudi koji su obilježili drugu polovinu 20. stoljeća i bez kojih bi ovaj svijet bio drugačiji. Ako ništa, bio bi skromnije odjeven.

Skrivene godine

Karl Otto Lagerfeld rođen je u okolici Hamburga kao sin industrijalca švedskog porijekla Christiana Lagerfelda koji se obogatio nakon što je u Njemačkoj prvi počeo proizvoditi mlijeko u prahu. Karlova majka bila je veoma obrazovana i relativno pobožna žena koja je s mužem i djecom vodila duge intelektualne razgovore, a odlično je svirala violinu i bila dobar fotograf, slikajući najčešće religiozne teme.

Kada je tačno kreator Karl Lagerfeld došao na svijet, niko zaista ne zna, pa možda ni sam slavni kreator. Dostupni podaci na biografskim web stranicama variraju od 1933., preko 1935. do čak 1938. Kao datum rođenja navodi se 10. septembar. Zbog čega Lagerfeld krije svoj datum rođenja, nikada nije pojasnio. Možda je to tek dio njegovog imidža, gdje je misterioznost sastavni dio pojave ovog neobičnog i jedinstvenog čovjeka.

Zvanično, Lagerfeld u ovom trenutku ima 79 godina, a prošlog septembra je na sebi svojstven način proslavio rođendan.

– Nekada sam imao u isto vrijeme između tri i osam godina, zavisno od volje moje majke. O svemu tome saznao sam tek nakon njene smrti. Zaista ne znam zašto je to radila – rekao je Lagerfeld u jednom nedavnom intervjuu.

Ako taji godine, Lagerfeld možda taji i ulogu svoje porodice tokom perioda nacizma. Prema riječima kreatora, nakon što je Hitler došao na vlast, porodica se povukla u ruralni dio Njemačke, a on nije znao ništa o nacizmu. Također, navodno je od svoje 12. godine intenzivno učio francuski, a 1952., kada je imao samo 14 godina (ako uzmemo za podatak da je rođen 1938.), roditelji mu dopuštaju da se preseli u Pariz.

– U početku sam želio da budem crtač, ilustrator, slikar ili tako nešto. Zaista nisam znao šta bih radio. Moda me je oduvijek interesirala, čak i pre nego što sam znao da se to zove moda. Volio sam odjeću koju sam posmatrao na remek-djelima velikih majstora, ali i odjeću ljudi koji su bili oko mene – kaže Lagerfeld.

Stvorio je pret-a-porter

Neće proteći mnogo vremena i više se neće diviti drugima. Drugi će se diviti njemu i onom što njegove ruke stvore. Nakon dolaska u Francusku, gdje je vrijeme provodio s umjetnicima, koje je tadašnji Pariz privlačio kao magnet, počinje se zanimati za kostime, te je proučavao odjeću ranih historijskih perioda. Ipak, prekretnica u njegovom životu i karijeri će se desiti dvije godine kasnije. Godine, 1954. Intenacionalni komitet za vunu raspisao je poziv dizajnerima, tražeći da im pošalju svoje radove, što je Lagerfeld i uradio i nije se pokajao. Šest mjeseci nakon toga, dobit će telegram koji će biti ključan za modnu industriju. Karl Lagerfeldt (tada je još imao „t” na kraju svog imena) bio je dobitnik prve nagrade u kategoriji kaputa. Prva nagradu u kategoriji haljina osvojio je Ives Saint Loraint, a između njih dvojice uskoro će se razviti veliko prijateljstvo.

Već je tada cijeli pariski modni svijet brujao samo o jednom: nevjerovatno talentiranom mladiću po imenu Karl Otto Lagerfeldt, pred kojim je bila blistava budućnost. Na spomenutom konkursu jedan od sudija je bio i slavni Balmain, koji se jako zainteresirao za mladog, talentiranog umjetnika, te ga prima u svoj studio, gdje će Karl ostati naredne tri i po godine.

Negdje u to vrijeme, krajem pedesetih, mladi i daroviti kreator mijenja svoje prezime u Lagerfeld, izbacujući „t” s kraja prezimena. Kada ga danas pitaju u inteviewima zašto je to učinio, kaže da „Lagerfeld” zvuči mnogo komercijalnije nego njegova švedska verzija sa suvišnim slovom na kraju.

Ipak, slavu Lagerfeldu nije donijelo njegovo prezime, nego, prije svega, njegova kreativnost, mašta i vješte ruke. Tako je 1958., sa samo 20 godina (ako računamo da je Lagerfeld rođen 1938.) postao umjetnički direktor modne kuće “Žan Patu”, za koju je radio do 1963. Tada odlazi u Rim, gdje počinje saradnju s pet sestara Fendi i njihovom modnom kućom. S njima se malo-pomalo sprijateljio, te su mu one postale gotovo druga porodica, i zbog njih je nekoliko puta dolazio u Rim. Sestre Fendi su „obožavale” mladog kreatora, koji je za njih dizajnirao ne samo odjeću od krzna, po kojoj su bile prepoznatljive, nego je i postepeno proširio njihov asortimane. Tako je “Fendi” postao i sinonim za kvalitetne assesoire, torbe, kaiševe, putne kofere, ali i kvalitetne putne kofere.

– Karl Lagerfeld dizajnira naše unutrašnje linije. Veoma je veliko zadovoljstvo raditi s njim. Bili smo godinama zajedno, praktično smo zajedno odrasli. Savršeno ga razumijemo i uvijek ima slobodu da radi šta želi. Imamo slavne klijentkinje, glumice i nobelovke… Catherine Daneuve nam je veoma vjerna, Grace Jons također. Veoma cijenimo sve te žene koje su odane “Fendiju”, bez obzira koje su klase – rekle su sestre Fendi.

Tokom šezdesetih godina razvija se koncept pret-a-portera, odnosno visoke

mode za svaki dan. Lagerfeld je bio jedan od nazaslužnijih, jer je ta ideja uspjela i preživjela do danas.

Tokom sedamdesetih Lagerfeld se bavi parfemima, koje uglavnom kreira uz pomoć prijatelja iz modne kuće “Chloe”, te tako nastaju mirisi “Chloe”, “Lagerfeld for men” i “K.L.” Za ovaj posljednji kaže da ga podsjeća na djetinjstvo.

Preporod “Chanela”

Možda najznačajnji događaj u modnoj historiji, od kojeg je značajniji samo izum igle i konca, desit će se 1983. Tada Lagerfeld postaje kreativni direktor “Chanela”. Iako jedna od najslavnijih modnih kuća svih vremena, “Chanel” nije dobro stajao, a ime slavne kreatorice bile je skoro zaboravljeno. No, Lagerfeld je učinio gotovo nemoguće i brand koji je bio na samrti vratio u život. U kratkom roku je rebrandirao cjelokupnu liniju haljina, zaposlivši najvještije pariske krojače. Tako je legendarna mala crna haljina, istinski brand Coco Chanel, ponovo postala simbol jednostavne, ali ultrakvalitetne mode. Ipak, dok je razmišljao da li prihvatiti ponudu “Chanela”, prijatelji su ga odgovarali od tog posla.

– Svi su mi govorili: “Ne diraj to, to je mrtvo, nikada se to neće vratiti”. Ali, tada sam to gledao kao izazov – prisjeća se Lagerfeld.

Njegove prve korake u “Chanelu” i prve kreacije za ovaj brand modna kritika je dočekala na nož. Tako je u listu “New Yorker” ocijenjeno da neki detalji izgledaju kao „da su skinuti sa starog dinosaura”.

No, on se nikad nije osvrtao na kritike. Naprotiv, godile su mu, bez obzira što njegov rad nisu predstavljale u najboljem svjetlu. Već 1984. godine predstavio je i vlastiti modni brand.

– Ja nisam cijeli svoj život sanjao da vidim svoje ime iznad trgovine. Sada je pravo vrijeme da to uradimo. Ako ništa, napravio sam ovo ime, zašto da ga ne iskoristimo – rekao je te 1984. novinarima “Voguea”.

U naredne skoro četiri decenije, njegovo ime nije samo postalo sinonim za modnog kreatora, on je postao ikona modernog vremena, čovjek po kojem se ravna cijela jedna industrija. Upitate li bilo kojeg prolaznika kako zamišlja čovjeka iz modne industrije, opisat će čovjeka bijele kose, velikih crnih naočala, u nesvakidašnjem ali elegantnom odijelu s rukavicama od najfinije moguće kože. Nije nikakvo čudo da je magazin “Time” Karla Lagerfelda uvrstio među 100 najutjecajnijih ljudi današnjice.

Nije gay?

Iako bi mnogi pomislili da je Lagerfeld zagriženi homoseksualac, on nikada nije progovorio o svojoj seksualnosti, niti se jasno izjasnio. Istina, dugo godina je živio s čovjekom po imenu Jacques de Bascher, koji je Karla zvao „Moj Kajzer”. Lagerfeldov dugogodišnji prijatelj je 1989. umro od AIDS-a, što je psihički jako pogodilo slavnog kreatora. Ipak, u jednom intervjuu on je priznao da nikada nije imao seks s muškarcem. Na drugoj strani, grupe za zaštitu LGBT populacije, uzalud su od Lagerfelda očekivale podršku. Sve ih je odbio.

Jevrej ili politeist?

Osim što krije svoje godine, Lagerfeld se odbija izjasniti u kojoj religiji je odgojen, te daje vrlo mutne odgovore o tome u koju višu silu vjeruje.

– Ja sam politeist. Sve današnje religije su mi prihvatljive, ali preferiram grčko-rimske mitove. Tamo nema pakla, nema grijeha (kao preduslova sreći) i nema oprosta – objašnjava Lagerfeld svoju religioznost.

Ipak, godine 1994. on će na jednu svoju haljinu staviti citate iz Kur’ana, što je izazvalo bijes muslimana širom svijeta. Modna kuća “Chanel” morala je angažirati tjelohranitelje za Claudiju Schiffer.

H&M kao moda današnjice

Lagerfeld nije samo radio s modnim brandovima za najviše staleže društva, kao su “Chanel”, “Chloe”, “Fendi”, ili “Tommy Hillfiger”. Godine 2004. počeo je saradnju s brandom jeftine, svima pristupačne odjeće, švedskim H&M-om.

– Bio sam oduvijek fasciniran H&M-om. Zato što ljudi koji kupuju “Chanel” i druge skupe stvari, također kupuju tamo, rekao je on za “New York Times”. Ipak, i pored činjenice da je sve što je Lagerfeld dizajnirao za H&M praktično razgrabljeno, on se povukao iz saradnje, ocijenivši da mu ona kvari imidž.

 

Pročitajte još

U skladu s novom europskom regulativom, nadogradili smo politiku privatnosti i korištenja kolačića. Koristimo kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Slažem se Pročitaj više

Politika privatnosti