TemeZdravlje

Marizela Šabanović, dr.sci. u nutricionizmu odgovara šta su dodaci prehrani

VAŽNO ZNATI DA ONI NISU NITI SMIJU BITI ZAMJENA ZA PRAVILNU PREHRANU

Dodaci prehrani imaju cilj da poboljšaju naše zdravlje. U njima se najčešće nalaze normalni sastojci hrane za koje je studijama potvrđeno da u određenoj dozi i kontinuitetu imaju pozitivno djelovanje na pojedine simptome ili da doprinose očuvanju zdravlja. Važno je odabrati oblik, dozu i formulaciju koja osobi odgovara kako bi se postiglo maksimalno djelovanje i iskorištenje. Zato nije dobro na svoju ruku uzimati dodatke prehrani, naročito ako uz to imate terapiju lijekovima. Najbolje se konsultirati s liječnikom, farmaceutom ili nutricionistom. Preporučuju se osobama koje trebaju dopunu normalne pravilne prehrane, kod određenih bolesti, osobama koje su izložene hroničnom stresu, naporima, jakim treninzima. Korisni su i u prevenciji prehlada i gripe. Pri tome se opet mora voditi dozama i stručnim preporukama. Posebna pažnja se mora posvetiti interakcijama.

Zašto su toliko popularni?

Pogrešno je vjerovati da su dodaci prehrani „čarobni“, jer nisu. Njihovo oglašavanje, nutritivne i zdravstvene tvrdnje nisu regulirane u BiH, tako da smo bombardovani različitim reklamama. Naša prehrana treba da bude raznovrsna. Zlatni standard je mediteranska prehrana: mnogo povrća i voća, riba, maslinovo ulje, začini, složeni ugljikohidrati. Generalna preporuka za najmanje tri porcije povrća i dvije porcije voća bi trebale da obezbijede dovoljno vitamina, minerala i pigmenata. Ako jedemo ovako, teško da će nam trebati neki dodatak. Međutim, naša prehrana nije baš takva. Mnogo sjedimo, malo vježbamo, loše spavamo, ne smijemo se. Sve to utječe na naš prehrambeni status i stanje uhranjenosti. Skloni smo bolestima više nego naši preci. Naša hrana nije ista kao prije. Dugo stoji, visoko je prerađena, te su gubici zaštitnih materija veliki. Zato je važno znati procijeniti da li bi bilo dobro da uzmemo neki dodatak prehrani.

Kakav je utjecaj ženskih hormona, koji se sve više nalaze u hrani, na muško zdravlje?

Hormoni u hrani, odnosno tvari koje oponašaju hormone, danas su veliki problem. Mnogo više pažnje obraćam na aditive u plastici i parabene u kozmetici za koje se zna da mogu oponašati ženske spolne hormone i time utjecati na endokrini sistem. Posljedice su mnogostruke a najčešće se vezuju za pojavu raka dojke. Kada je o piletini riječ, ne bih insinuirala da li na našem tržištu postoje ovakvi slučajevi. To su opasne teze za koje treba imati dokaze kada se o njima priča.

Kako konzumirati najbolje iz prehrane?

Osim mediteranske prehrane, koja je zlatni standard, vrlo je važno porijeklo namirnica, koliko dugo stoje, kako ih čuvamo, kako pripremamo hranu, te kako je kombiniramo. Zato je važno educirati se o što manjim gubicima do momenta serviranja hrane na naš sto. S druge strane, važno je znati svoje zdravstveno stanje, kako bismo pravilno odabrali namirnice koje nam pomažu a ne odmažu.

 

Savjet stručnjaka

Pravilna prehrana je osnovna briga o sebi. Ponekad treba pomoći svom organizmu dodacima prehrani. Uvijek pazite da su opravdani, pravilno izabrani i na preporuku stručne osobe. Ne kupovati dodatke prehrani na sumnjivim mjestima. Birati provjerene brandove čija efikasnost je dokazana.