Marko Feher: Svaka moja kolekcija je potraga za identitetom

Piše: Ilma Jakubovic

Prvi korak je istraživanje odabrane teme. To je korak u kome se dođe do određenih detalja na komadima, boji, oblicima, materijalima. Kreativni proces sve do prototipa radim potpuno sam. Sada sam angažovan na nekoliko zanimljivih projekata koji će uskoro ugledati svjetlo dana, a uporedo radim i svoju komercijalnu kolekciju „Pret-a-Feher“

Moda nam se uvijek prezentira u savršenom vizuelnom celofanu iza kojeg stoji mnoštvo profesionalaca i mnogo razmišljanja, ali nas je uvijek zanimalo kako taj proces izgleda kad ogoli svoju dušu i kad se sve svede na ljude i njihova razmišljanja. Odlučili smo „zaroniti“ ispod površine i odgovore potražili kod poznatog bosanskohercegovačkog dizajnera Marka Fehera, koji uspješno gradi vlastiti, prepoznatljivi brend i otkriva nam kako nastaje kolekcija, kampanja te kako ona pronalazi put do srca publike. Jeste li se ikada zapitali kako je nastala neka haljina, cijela kolekcija i modna kampanja ili revija na kojoj je ta kolekcija predstavljena široj javnosti? Je li to sve rezultat rada jednog čovjeka ili tima saradnika?

Marko Feher je u BiH, našoj regiji, ali i na svjetskoj modnoj sceni postao prepoznatljiv po kolekcijama koje koketiraju s avangardom i koje su uvijek društveno osviještene. Naime, kroz svoj rad ne samo da ispituje granice odjeće, pojedinih stereotipa, nego redovno njegove kolekcije imaju i snažnu poruku. Iz kreativnosti ovog mladog dizajnera potekle su kolekcije „Kozara Ethno Fusion“ „Virdžina”, „Scars”,  „Jugoslavija”, „Unwritten story“, „Grandfather’s heritage“, „Confession“.

– Sve zavisi od inicijalne ideje o komadu/kolekciji. Uglavnom, prvi korak je istraživanje odabrane teme. To je korak u kome se dođe do određenih detalja na komadima, boji, oblicima, materijalima. Recimo, kada je nastajala kolekcija „Jugoslavija“, u istraživanju se dođe do informacija o prepoznatljivosti tog perioda, tako je, naprimjer, crvena boja kao boja komunizma bila neizostavna, onda je tu i petokraka kao simbol vremena, što je značilo da se te dvije stavke obavezno moraju uvrstiti. Nakon istraživanja se rade skice, pa selekcija i odabir finalnih komada, slijedi izbor materijala za izradu, pa izrada prototipa, potom finalnog krojnog šablona, te naposljetku i finalnog komada – ispričao je Marko na početku našeg razgovora.

 

Koliko truda je potrebno da bi nastala jedna kvalitetna kolekcija?

– Cijeli navedeni proces se i odnosi na kolekciju. Zavisi od kompleksnosti komada. U prosjeku za jednu kolekciju od 15 komada potrebna su tri mjeseca aktivnog rada, znači govorim o novim kolekcijama i izradi šablona, a ne upotrebi postojećih šablona.

Kako izgleda proizvodnja jedne kolekcije? Radite li sve sami ili imate pomoć?

– Kreativni proces sve do prototipa radim potpuno sam, nakon usvojenog prototipa imam pomoć ekipe s kojom sarađujem, to znači ekipa dobija raditi drugi komad, a prvi uvijek uradim sam.

 

Da li nekad u toku šivenja odlučite „odskočiti“ od prvobitnog crteža?

– Da, to se dešava, iako izuzetno volim da „ispoštujem“ skicu, ali nekada je „odskakanje“ od prvobitne ideje neizbježno, jer se materijal prosto ne ponaša onako kako smo predvidjeli, nekada ne možemo pronaći određene repromaterijale pa su to sve razlozi za zaobilaženje izvorne ideje.

Kad kreirate kampanju/editorijal, kako biste kolekciju predstavili publici, čime se vodite?  

– Samo time da se ispriča priča koja je zamišljena i koja predstavlja kolekciju. Meni je tu uvijek bitno da fotograf i ja budemo zadovoljni, jer smo obojica autori u procesu, a najviše sarađujem s poznatim bh. fotografom Edvinom Kalićem.

 

Šta Vam je najveća inpiracija?

– Identitet. Potraga za identitetom, istraživanje o sebi.

 

Iza Vas je nekoliko kolekcija i svaka od njih postavlja pitanje identiteta. Koji su fenomeni s naših područja prepoznati na svjetskim modnim scenama?

– Pa da, upravo to je ključ nekako mog bavljenja modom pa i samog postojanja. Prosto ako ne znam ko sam, ne osjećam pripadnost, a to je onda nesigurnost. Odlučio sam da istražujem, kako bih se našao i negdje pozicionirao. Nisam siguran da svijet još prepoznaje naše specifičnosti i vrijednosti, a imamo ih mnogo, možda ih ne prepoznaju oni jer ih često ni mi ne znamo, a ni ne ističemo ih.

Gledajući Vaše kolekcije stičem dojam kako Vas privlači modna avangarda, no ipak svoje komade uvijek učinite nosivima. Je li teško pronaći granicu na kojoj nećete zanemarivati vlastiti kreativni potpis, a opet ćete moći prodati kolekciju? Kako uopće balansirati između komercijalnog i „underground“?

– U počecima je to bilo nemoguće, a iskreno nisam ni mislio na balans mnogo. Avangarda mene istinski zanima, ali prosto se nekako podsvjesno usmjeriš na nosivi segment. Nemam ništa protiv potpuno nosivih komada, uživam i stvarati njih, ali avangardniji pristup je nešto što mi totalno pripada. Balans se s vremenom stvori sam.

Izrazito Vas privlači androgenost. Vaše komade istovremeno mogu nositi i muškarci i žene. Koliko je zahtjevno stvarati takve kolekcije i u čemu je njihova čar?

– To sve potječe iz „glave“, ne vidim tu nikakvu komplikaciju, baš kako sam maloprije spomenuo, čovjek mora biti svjestan sebe da bi bio siguran, onda odjeća ne predstavlja problem i sve postaje univerzalno.

Za takmičenje „Fashion Makes Sense Award“ kreirali ste kolekciju od djedove stare odjeće, koja je i osvojila nagradu publike. Možete li nam ukratko ispričati više o toj kolekciji?

– Ovo je kolekcija koja je uključila možda najviše mojih aspekata djelovanja, od potrage za identitetom do ekološkog akcenta. Naime, to su reciklirana stara djedova odijela koja je on bio spreman baciti. Uživao sam u procesu stvaranja te kolekcije, a onda i ubiranju plodova rada na kolekciji koju su ljudi zaista prepoznali.

Vijest o kolekciji „Kozara Ethno Fusion” ovdje je odjeknula i izazvala brojne pozitivne kritike građana. Kako je kolekcija ocijenjena u svijetu?

– Nezahvalno je to govoriti, ali je činjenica da sam s tom kolekcijom imao najviše revija, objavljena je i u magazinima širom svijeta, izrazito dobro je prihvaćena, a opet to je bila prva kolekcija gdje nisam dizajnirao samo odjeću nego i print za materijale pa mi je time bila još veća čast što je prošla tako zapaženo.

Koja je Vama Vaša omiljena kolekcija i zašto?

– „Jugoslavija“. Pa ne znam, možda jer je istinski osjećam, to zajedništvo, a uz to uživam u vizualima koje je zabilježio Edvin Kalić na magičnoj Sutjesci.

Vaši modeli pojavljuju se u brojnim svjetskim medijima, između ostalih i u „Vogue“ magazinu. Šta smatrate najvećim uspjehom?

– O uspjesima bih volio govoriti za deset godina, a sada mogu samo reći da sam ponosan što sam imao priliku biti primljen na „Central Saint Martins“ u klasu od 15 ljudi u ogromnoj konkurenciji od gotovo 7.000 aplikacija. To je za sada moj najveći personalni, ali ujedno i poslovni uspjeh.

Na čemu trenutno radite?

– Sada sam angažovan na nekoliko zanimljivih projekata koji će uskoro ugledati svjetlo dana, a uporedo radim i svoju komercijalnu kolekciju „Pret-a-Feher“ koje bi trebala do kraja godine da „izađe“.

Savjet mladim kreatorima?

– Istrajte i vjerujte sebi, doći će trenutak kada će vas prepoznati.

Pročitajte još