Kako je jedan italijanski umjetnik prodao najobičniju bananu za nevjerovatnu sumu novca

Piše: Redakcija

Foto: Unsplash

 Maurizio Cattelan je italijanski umjetnik čiji je medij plastika. Tako je jedan od njegovih najpoznatijih radova zlatna WC školjka koju je Guggenheim htio poslati Donaldu Trumpu umjesto Van Gogha kojeg je tražio. Ovim, ali i ostalim satiričnim radovima poput “La Nona Ora” otvorio je sebi put u stratosferu konceptualne umjetnosti, a njegovo posljednje djelo jest naizgled suludi predmet žudnje mnogih muzeja – instalacija “Comedian” koja je postigla vrtoglavu cijenu od 120,000 američkih dolara. U mediju banane i ljepljive trake Cattelan je uspio uvjeriti tvrde orahe iz muzeja koji se nepokolebljivo zalažu za institucijsku teoriju umjetnosti da umjetnost ipak nije samo ono što oni već predugo tlape, prenosi “Buro247.hr”.

Za prepoznavanje ovog djela zaslužan je i Miami Art Basel koji je već sam po sebi osmišljen kao platforma koja propitkuje i sumnja u sva nepisana pravila i galerija “Perrotin” koja je djelo sada već uklonila zbog prevelikih gužvi koje su prema njihovoj izjavi putem Instagrama “ugrožavala sigurnost ostalih umjetnina”.

Evo i kako je jedna banana postala tako popularna.

View this post on Instagram

🍌 Maurizio Cattelan's new sculpture 'Comedian' at Art Basel Miami marks the artist's first major debut at an art fair in over 15 years! Comprised of a real banana affixed to the wall with a piece of duct tape, this new work is no different than Cattelan's hyper-realistic sculptures lampooning popular culture and offer a wry commentary on society, power, and authority. In the same vein as Cattelan's America (2016), this piece offers insight into how we assign worth and what kind of objects we value. The idea of this work came to the artist’s mind a year ago. Back then, Cattelan was thinking of a sculpture that was shaped like a banana. Every time he traveled, he brought a banana with him and hung it in his hotel room to find inspiration. He made several models: first in resin, then in bronze and in painted bronze for finally coming back to the initial idea of a real banana. Discover it on our booth D24! — Art Basel Miami Beach 📍 Perrotin Booth D24 📆 December 5 – 8, 2019 — #MaurizioCattelan #ArtBaselMiami #ArtBaselMiamiBeach #ArtBasel #Perrotin — Courtesy Maurizio Cattelan.

A post shared by Perrotin Gallery (@galerieperrotin) on

Muzeji koji su otkupili dvije od tri “Comedian” banane zamjenjuju ih svježima po svom nahođenju, tako da sama banana i nije umjetničko djelo sama po sebi iako estetikom vrlo dobro pristaje u ovo razdoblje asketski čistih i krajnje skicoznih formi s daškom industrial štiha. Ono što u ovom slučaju doista odnosi karte kada je u pitanju cijena jest sama ideja, a njen je dokaz pisana potvrda. Historija svjedoči umjetnicima koji su uz vrlo mali trošak materijala i prilično malo dokazivanja umijeća manipuliranja materijala uspjeli stvoriti djela koja su dosegla vrtoglave cifre, poput Pollockovih apstrakcija, primjerice, no taj bi se posebni primjerak registrirao kao original, a svaka njegova zamjena kao kopija. Zanimljivi plot twist u Cattelanovoj priči je taj što su sama banana i ljepljiva traka koja je drži za zid predodređene za zamjenu kada više ne služe svojoj svrsi, a pravi je dokaz o originalnosti, to jest, posjedovanju originala tek potvrda o posjedovanju neke ideje. Ona se manifestira u određenom obliku, no tolerira manje razlike u formi od onog prvotnog originala. Smeđa, trula banana i ljepljiva traka koja se odvaja od zida od stajanja nisu to umjetničko djelo te ih redovno treba zamijeniti novim.

 

 

Pročitajte još