S „Indexima“ sam proživio 20 najljepših i najuzbudljivijih godina. Prosto je nevjerovatno koliko mladi poznaju naše pjesme. Mislim da je to zasluga roditelja. Davorina ću uvijek pamtiti po sjajnoj interpretaciji, koja je na svakom koncertu bila dobra, a opet drugačija, ali i po vanvremenskoj improvizaciji
Nenad Jurin (68) je muzičar, osnivač grupe COD i klavijaturist legendarne sarajevske grupe „Indexi“. Ovog Sarajliju, kako kaže, sa dna kace, sudbina je 1992. odvela put Slovenije, tačnije Kopra, gdje živi s porodicom. U razgovoru za „Azru“ prisjetio se učiteljskih dana u Piranu, podijelio je uspomene na „Indexe“, čuvenog Pimpeka, ali se i osvrnuo na današnju pop-rock scenu.
– U Sloveniji je za moju porodicu počela velika borba za egzistenciju. Najprije smo s ostalim izbjeglicama iz slovenskog konvoja bili smješteni u zajedničkom smještaju u Fiesi, naselju pored Pirana, i tu je počela naša borba za dobijanje slovenskog državljanstva, koje bi nam olakšalo mogućnosti integriranja u slovensko društvo. Od 1993., kada smo riješili pitanje državljanstva, živjeli smo kao podstanari i selili se sedam puta. Sada smo konačno u svom stanu u Kopru. Ja sam u penziji, žena još radi, sin je odrastao i ima svoju familiju. Prije nepunih mjesec dana sam postao i djed – kazao je na početku našeg razgovora Jurin, koji je prije penzionisanja radio devet godina u osnovnoj školi, gdje je djecu učio svirati gitaru, klavir, bubnjeve te formirao školski bend koji je uspješno nastupao na brojnim priredbama duž slovenske obale.
U izbjegličkoj školi u Piranu ste radili kao učitelj. Možete li se prisjetiti tih dana?
– Kad je čuo za naš dolazak u Sloveniju, posjetio nas je direktor izbjegličke škole u Piranu gospodin Mustafa i predložio da počnemo raditi u školi. U Piranu je tada bila velika zajednica bosanskih izbjeglica, iz svih krajeva BiH i u saradnji sa slovenskom osnovnom školom u Piranu osnovali su paralelnu izbjegličku školu, koja je djelovala u popodnevnim satima u prostorima slovenske škole i imala na raspolaganju svu opremu i didaktična sredstva, koja su koristili slovenski učitelji. Škola je imala svih osam razreda, po jedno odjeljenje, i u njoj su radili bosanski učitelji, i sami izbjeglice, koji su živjeli u Piranu i okolici. Naravno, nisu svi bili profesionalni učitelji, ali su u svoj rad ulagali mnogo ljubavi i požrtvovanosti na realizaciji plana i programa nastave. Ja sam predavao muzičko obrazovanje djeci onako kako su ga pohađala u svojoj državnoj školi. Naše dvije škole u Piranu su bile primjer dobre saradnje matične i izbjegličke škole, tako da je škola u Piranu postala UNESCO škola, razvijajući model djelovanja izbjegličkih škola u ratnim situacijama u svijetu.
U neformalnom razgovoru ste spomenuli da ste mnogo ponosite „Klubom mladih BiH“. Recite nam više o tome?
– Osim škole, u Piranu smo osnovali Klub mladih BiH, gdje smo preko raznih sekcija pomagali djeci da razvijaju svoje talente, da njeguju ljubav prema domovini i da bar na trenutak zaborave strahote, koje su doživjeli u ratu u BiH. Redovno smo nastupali na proslavama škole, UNESCO-ovim kampovima, u Vodnikovoj domačiji u Ljubljani, u kojoj je sličan klub vodio moj brat, putovali i upoznavali nove ljude i krajeve. I danas nas naši bivši učenici, koji su se rasuli po cijelom svijetu, nađu na Facebooku i rado se sjećaju teških dana, koje smo im s velikim trudom svih mentora učinili bar malo ljepšim.
Kako biste opisali današnju domaću i regionalnu pop-rock scenu?
– Današnja pop-rock scena, mislim na zaista pravi pop i rock, prilično je „mršava“, ali vjerovatno je to normalno s obzirom na „novo“ doba, razvoj tehnike pa i načina života mladih. Ja u posljednje vrijeme nisam baš u toku, ali ima pojedinih grupa i pjevača koji „stvaraju“ rock i pop i to rade dobro. Pogledao sam novi spot „Dubioza kolektiva“ za pjesmu „Space song“ i moram priznati da su ljudi genijalci. Ne samo muzika, već cijela ideja i realizacija. Svaka čast „Dubioza kolektivu“, kao i „Fabrici“, koja je napravila spot.
Koje Vas najljepše uspomene vežu za „Indexe“?
– S „Indexima“ sam proživio 20 najljepših i najuzbudljivijih godina. Mogu se pohvaliti da sam klavijaturist s najdužim stažem u „Indexima“. Naime, u grupi su se vrlo često mijenjali bubnjari i klavijaturisti. Dakle, od 1976. do 1996/97., uz pomoć „Indexa“ sam se „iskalio“ kao muzičar na turnejama, snimanjima, raznim druženjima i vrlo rado se sjećam tih ludih dana, odnosno godina.
Da li se danas muzika više gleda nego što se sluša?
– Nažalost. Istina, ja pripadam jednoj „drugoj“ generaciji, ali ovo danas što se „vrti“ i sluša je sve samo ne muzika. Nekad sam s uživanjem gledao i slušao Eurosong, a sad je to potpuno nešto drugo. Ne kažem da je loše, „umjetnici“ pokazuju svoje kvalitete na razne načine, ali tu je sve manje muzike.
Postoji li muzička penzija?
-Penzija?! (smijeh). Sviraš dok te služe ruke i noge. To young to die, to old to rock’n’roll (premlad da umrem, prestar za rock ‘n’ roll, op.a.) (smijeh).
Po čemu najviše pamtite sedamdesete, osamdesete, devedesete, kada ste gradili muzičku karijeru s grupom „Indexi“?
– Za mene su 60-e,70-e i 80-e bile najbolje godine. Ne samo u muzici već u kompletnom umjetničkom pa i društvenom smislu. A naravno, tu su i mladost, provodi, „razbijanje“ tabua i slično.
Kojih je godina stvarana najbolja muzika kod nas?
– Od 1950. do 1990. godine bilo je dovoljno imati želju, dobru inspiraciju, zanesenost ljubavi i naravno dobar glas, pa da se naprave najveći evergreeni prošlog stoljeća. Sada je to malo drugačije. Koriste se razna tehnička sredstva, dobiju se „nekakvi“ efekti, ali muzike nema. Naravno, ima i danas muzičkih umjetnika, koji stvaraju i izvode vrlo dobru muziku, donekle po uzoru na one 60-e,70-e, ali ih osavremene… ima dobrih ideja.

“Modra rijeka” je koceptualni muzički album grupe “Indexi” osmišljen oko niza pjesama iz poetskih zbirki Maka Dizdara, a slavni sarajevski slikar Mersad Berber, autor je umjetničke slike koju su iskoristili za dizajniranje omota
Jeste li uz neku svoju pjesmu posebno vezani i zbog čega?
– Ima ih mnogo. Svaka je dobra na svoj način i prilikom sviranja ili slušanja svaku doživljavam na poseban način i uživam.
Hoćete li podijeliti s našim čitateljima neke zanimljivosti o „Indexima“ i članovima koje možda nisu znali?
– „Indexi“ su uvijek bili „transparentna“ grupa (smijeh). Sve je već napisano, prepisano i objavljeno. Davor je imao običaj reći: „Sve pjesme su već davno napisane i prepisane…“
Grupa „Indexi“ i dalje živi, i dalje se pjevaju pjesme, prenose se s generacije na generaciju. Iznenadite li se kada vidite da mlađe generacije znaju svaku pjesmu napamet?
– U posljednjih nekoliko godina svirali smo koncerte „Indexi i prijatelji“, i to vrlo uspješno. Prosto je nevjerovatno koliko mladi poznaju naše pjesme. Ja mislim da je to zasluga roditelja koji su stasali uz „Indexe“, zaljubljivali se i uživali u životu, onih 60-ih, 70-ih, 80-ih i u odgoju svoje djece usmjeravali ih na, u ovom slučaju, dobru muziku.
Imali ste mnogo turneja širom svijeta. Šta najviše pamtite od tih putovanja?
– Svirali smo Fidelu Kastru na Kubi 1978., jeli pravi kavijar od jesetre i pili dobro vino u Bakuu, u Azerbejdžanu itd. Ali, činjenica je i da dobro pamtimo razne drumove i aerodrome, no sve to ide u rok službe (smijeh).
Kakve uspomene nosite na Davorina Popovića? Pamtite li nešto posebno?
– Teško pitanje. Pamtim sve. Pamtim Davorovu interpretaciju. Uvijek, na svakom koncertu dobra, a opet drugačija. Znao je dobro improvizirati, pa iznenaditi u toku svirke. Isto tako je dobro „improvizirao“ na zabavama gdje se slučajno okupi raja i bude super druženje.