Priča o Balenciagi, modnom brendu koji je s trona skinuo Gucci

Piše: Selma Hodo

 

„Balenciaga“ je luksuzni modni brend koji je 1919. godine osnovao španski dizajner Cristobal Balenciaga. On je bio jedan od najboljih dizajnera svog vremena, te je imao reputaciju beskompromisnog standarda. Njegove mjehuraste suknje, neobične i ženstvene siluete postali su zaštitini znak ovog brenda. Svoj prvi butik Cristobal je otvorio u San Sebastianu u Španiji, a kasnije je otvorio i butike u Madridu i Barceloni. Španska kraljevska porodica obožavala je nositi Balenciagine modele. Međutim, kada je izbio Španski građanski rat, morao je zatvoriti svoje prodavnice i preseliti se u Pariz.

Dizajner kraljevića

U Francuskoj je otvorio svoju kuću mode na broju 10 Avenue George V i ubrzo je svoje kolekcije prikazivao najbogatijim na svijetu. On je bio, vjerovatno, jedini dizajner koji je mogao sebi dopustiti luksuz da odbije narudžbe. Svi koji su nešto značili, a pritom imali novca da to i odijevanjem pokažu, nisu mogli bez njegovih kreacija. Kupci su rizikovali i svoju bezbjednost da bi putovali u Evropu tokom Drugog svjetskog rata samo da bi vidjeli odjeću koju je kreirao.

Za Balenciaginim modelima ludovale su dame sa španskog dvora, Marella Agnelli, supruga vlasnika „Fiata“, lady Roots, supruga tadašnjeg vlasnika „Rolls-Roycea“, Doris Brynner, supruga američkog glumca Yula Brynnera, Helena Rubinstein, Wallis Simpson – vojvotkinja od Windsora, te američke nasljednice Doris Duke i njena najveća suparnica – nasljednica Woolwortha Barbara Hutton, koja je nekoliko od svojih sedam brakova sklopila u „Balenciaginim“ kreacijama.

Svoje najzapamćenije toalete kreirao je za Ingrid Bergman u filmu “Anastazija”. Samostalnost je zadržao i time što nikada nije bio član Chambre Syndicale de la Haute Couture, sindikata visoke mode. Uz najvažnijeg pulena Huberta de Givenchyja, Balenciaga je tokom najplodnijeg razdoblja u svom atelijeru odškolovao i tri velika modna dizajnera: Oscara de la Rentu (od 1949. do 1950.), Andréa Courrègesa (od 1945. do 1955.) te Emanuela Ungara (od 1958. do 1964.).

Savremeno doba brenda

Tokom 1960-ih, Balenciaga je bio inovator u upotrebi tkanina: težio je teškim tkaninama, složenim vezovima i smjelim materijalima. Njegovi zaštitni znaci uključivali su „kragne koje su stajale dalje od ključne kosti da bi dale izgled labuda“ i skraćene rukave – „narukvice“. Njegove često rezervne, skulpturalne kreacije, uključujući haljine u obliku lijevka od tvrdog satena, smatrane su majstorskim saradnicima. Godine 1960., dizajnirao je vjenčanicu za kraljicu Fabiolu od Belgije. Jackie Kennedy je čuveno uznemirila svog muža kupovinom Balenciaginih skupih kreacija dok je John F. Kennedy bio predsjednik, koji se očigledno plašio da bi američka javnost mogla pomisliti da su kupovine previše raskošne. Njene račune visoke mode je na kraju diskretno platio njen svekar, Joseph Kennedy.

Svoju modnu kuću Balenciaga je zatvorio 1968. godine. Kad je na radiju objavljena vijest da je zatvorio svoj dućan, Mona Bismarck se na tri dana zatvorila u sobu. Čuveni dizajner premino je četiri godine poslije, a njegov brend je mirovao sve do 1986. godine.

No, godine 1986., prava na ovaj brend otkupila je kompanija “Jacques Bogart SA” i plasirala pret-a-porter kolekciju “Le Dix”, koja je sljedećih pet godina uglavnom dobijala mlake reakcije. Njihove kreacije nisu bile ni blizu veličanstvenim Cristobalovim kreacijama.

Ali, na iznenađenje mnogih, modna kuća “Balenciaga” je 1992. godine potpuno neočekivano kreirala odjeću francuske reprezentacije na Olimpijskim igrama u Barceloni, a potom je njen dizajner postao Josephus Thimister. On je počeo s vraćanjem statusa modnog autoriteta “Balenciagi”, a rame uz rame s njim je, kao dizajner licencnih kolekcija, radio Francuz Nicolas Ghesquiere, koji ga je 1997. naslijedio na glavnoj poziciji.

 Na prvom mjestu top-liste

Posljednjih godina ovaj modni brend postao je toliko popularan da su mnoge poznate ličnosti poludjele s njima, a otkako je modni genijalac rođen u Gruziji s diplomom prestižnog studija dizajna na Kraljevskoj umjetničkoj akademiji u Antwerpenu preuzeo “Balenciagu”, ova španska modna kuća samo niže uspjehe pa je prošle godina zbacila s prvog mjesta top-liste popularnosti italijanski “Gucci”.

U čemu je tajna njegovog uspjeha? Demna Gvasalia je svoju modnu viziju namijenio mlađoj generaciji koja voli odvažan stil, jer njegov definitivno nije za svačiji ukus, nadahnutu street styleom, avangardom, hip hop kulturom. U jednom ranijem intervjuu ispričao je kako je njegova odjeća moderna verzija Cristobala Balenciage. On vjeruje da bi čuveni dizajner, da je danas živ, baš na ovaj način kreirao odjeću jedne savremene modne kuće.

Domišljati Gruzijac sjetio se napraviti torbu inspiriranu poznatom “Ikeinom” Frakta torbom za shopping, a nezgrapne “Balenciagine” Triple S tene paprene cijene (blizu 615 funti) apsolutni su hit i možemo ih vidjeti na nogama mnogih slavnih zaljubljenica u modu.

Početkom 2022., Demna Gvasilia je dodao još jednu stavku na listu svojih postignuća. Naime, Gvasalia je uspio stvoriti brend koji je prvi na pameti potrošača i redefinirati pojam luksuza u modnoj industriji. Artikuliran i jasan kada je riječ o svjetskim aktuelnostima (tokom predstavljanja kolekcije jesen/zima 2022., usprotivio se ruskoj invaziji na Ukrajinu), taj je kreativni direktor uspio povećati potražnju za brendom za 108 posto, u čemu mu je pomogao angažman zvijezda Kim Kardashian i Justina Biebera, zaštitnih lica njegovog dizajna.

Nedodirljivi “Balenciaga” na prvom je mjest liste “najvrućih” brendova, a slijede ga “Gucci”, “Louis Vuitton”, “Prada”, “Valentino” i “Dior”.

Pročitajte još